دهاقین افغانی: جای انار و انگور، کوکنار می‌کاریم

تنش دیپلماتیک میان کابل و اسلام آباد تاثیرات جدی روی فرآورده های زراعتی در در کشور گذاشته است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” انار و انگور افغانستان در منطقه شهرت دارد و میوۀ سرسبد حاصلات زراعتی این‌کشور محسوب می‌شود.

ولی صادرات آن از افغانستان محاط به خشکه به علت مسدود شدن پیهم سرحدات از سوی پاکستان در سال گذشته به مشکلات روبه‌رو شد.

صدها لاری که در آن انگور و انار بار شده بود در شهرک‌های سرحدی متوقف ماندند و این میوه‌ها پوسیدند و کیفیت خود را از دست دادند.

برخی از این  دهقانان که به شدت متضرر شده اند، می‌گویند که به کشت کوکنار رو خواهند آورد.

یک دهقان ولسوالی پنجوایی کندهار بنام عبدالصمد به آژانس خبررسانی فرانسه گفته‌است: “ما پول هنگفت برای پرورش درخت‎های میوه در باغ‌های خود سرمایه گذاری کردیم اما خیلی مأیوس هستیم از این‌که پاکستان در موسم جمع آوری حاصلات سرحدات را پیوسته مسدود می‌سازد.”

او گفته است که ما جز رو آوردن به کشت کوکنار چارۀ دیگر نداریم و از این طریق نسبت به میوه پول بیشتر بدست خواهیم آورد.

پاکستان بخاطر تنش در روابط دو کشور، سرحدات خود با افغانستان را در سال گذشته چندین بار مسدود ساخت.

اسلام آباد در ماه جون گذشته اعلان کرد که برای کنترول هر چه بیشتر عبور و مرور جنگجویان از سرحد در نظر دارد پوسته‌های بیشتر در امتداد سرحدات دو کشور ایجاد کند که این اقدام اسلام آباد، کابل را نگران ساخت چون خط فرضی دیورند را به رسمیت نمی‌شناسد.

گزارش آژانس خبررسانی فرانسه می‌افزاید که در سال ۲۰۱۵ افغانستان ۵۲ هزار تُن انار به پاکستان، امارات متحده عربی و هند صادر کرد. ولی این صادرات در سال گذشته ۱۵ هزار تُن بود که این رقم یک بخش بسیار کمی از حاصلات مجموعی انار افغانستان محسوب می‌شود. صادرات میوه‌های دیگر نیز متأثر شد.

نصرالله ظهیر، رئیس اتاق‌ تجارت و صنایع کندهار به آژانس خبررسانی فرانسه گفته است: ” ما آمادگی داشتیم و امیدوار بودیم که چهل هزار تُن میوه از کندهار صادر کنیم ولی پاکستان سرحدات خود را در ماه اکتوبر برای ۱۷ روز مسدود ساخت و به تاجران ما اجازه نداد که میوۀ خود را صادر کنند.”

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان پاکستان را متهم کرده گفته است که این‎کشور امنیت سرحدات را بهانه می‌گیرد اما در واقعیت از صادرات افغانستان جلوگیری می‌کند تا در رقابت آزاد از دهقانان خود محافظت کرده باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *