گفته‌هایِ جنجالی مجاهد، واکنش ارگ را بر انگیخت

سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته حملۀ مرگباری در جادۀ دارالامان کابل رخ داد. مسؤولیت این حمله که ۲۵ کشته و ۷۰ زخمی برجا گذاشت را طالبان بر عهده گرفتند.

اما درست یک روز بعد، مشاور شورای عالی صلح در یک نشست طالبان را فرشته‌گان و گروهی مقدس خواند. او در ادامه دکترنجیب‌ را جانی و خائن، احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور را بغاوت‌گر و برهان‌الدین ربانی، شهید صلح را عامل تمام نابسامانی افغانستان عنوان کرد.

این گفته‌ها واکنش‌های تندی در پی داشت. عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت افغانستان و سرپرست ولایت بلخ آقای مجاهد را مزدور بی‌گانه خواند و خواهان بازداشت او شد. یونس قانونی و احمدضیا مسعود نیز گفته‌های مشاور شورای صلح را نکوهش کردند.

ارگ ریاست جمهوری کشور هم با نشر اعلامیه‌یی امروز می‌گوید: «دولت افغانستان به هیچ فردی اجازه نمیدهد که با استفاده از آزادی بیان، قاتلان هموطنان به خصوص زنان و کودکان و همچنان ویرانگران اماکن مقدس و عامالمنفعه و در مجموع کشور را فرشته‌گان صلح خطاب کنند.»

در این اعلامیه آمده است، بی‌احترامی و گستاخی به شخصیت‌های ملی و رهبران افغانستان قابل‌قبول نیست و حکومت این قضیه را بررسی کرده و نتیجه را با مردم در میان خواهد گذاشت.

اعلامیه می‌افزاید: «گروههای تروریستی که هر روز به اشارۀ بیگانه‌گان، به خاطر بدبخت‌ساختن مردم و ویران‌کردن کشور فعالیت‏‌های تروریستی و شوم انجام می‏دهند، به ‏جای صلح، مستحق نابودی اند.»

ریاست جمهوری همچنان از مردم خواسته است تا تحت تأثیر تبلیغات دشمن که تلاش دارند وحدت مردم را خدشه‌دار کنند، قرار نگیرند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *