نی- وضعیت دسترسی به اطلاعات در کشور بدتر شده است

به گزارش خبرنگار تمدن؛ نهاد حمایت از رسانه های آزاد افغانستان ” نی ” می‌گوید، بررسی آنها نشان می‌دهد که وضعیت دسترسی به اطلاعات دراین اواخر بدتر شده است و نهادهای حکومتی با رسانه ها همکاری نمی‌کنند. براساس این گزارش وزارتخانه های داخله، دفاع و امنیت ملی در صدر فهرست قرار دارند و پس از آن ارگ ریاست جمهوری و وزارت صحت عامه  هستند که اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

نهاد دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان ( نی ) از بدتر شدن وضعیت دسترسی به اطلاعات از سوی سخنگویان حکومت انتقاد می‌کنند. به گفته این نهاد وضعیت آزادی بیان در سال های اخیر بدتر شده است. نی مدعی است سخنگویان نهاد های حکومتی بی تجربه هستند و از رساندن اطلاعات به رسانه ها خودداری میکنند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نهاد نی می‌گوید:بدترین وضعیت اطلاع رسانی به خبرنگاران را ارگان های امنیتی(وزارت داخله،وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی)دارند و در زمینه دسترسی خبرنگاران به اطلاعات مورد نیازشان پاسخگو نیستند و اگر هم باشند در راستای منافع و تبلیغات خودشان است”

خلوتگر تاکید کرد، رسانه ها و خبرنگاران به صورت کل در زمینه دسترسی به اطلاعات از چگونگی گفتگو های صلح با طالبان، رویداد های تروریستی و آمار برجسته از آن، محروم اند و در بسیاری از موارد با رسانه ها تبعیض آمیز برخورد می شود.

نی از کمیسیون دسترسی به اطلاعات می خواهد که فعالتر عمل کرده و حکومت نیز در رفع موانع دسترسی به اطلاعات اقدام جدی کند.

از سویی هم، برخی از خبرنگاران خواهان تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات شده و از مسوولان می‌خواهند که به این مهم تمکین کنند.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که برای تهیه همین گزارش نیز بارها با سخنگویان نهاد های امنیتی تماس گرفتیم تا پاسخ آنهارا دراین مورد داشته باشیم اما موفق به گرفتن دیدگاه سخنگویان این ارگانها نشدیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *