افزایش فزاینده تنش‌ها بین امریکا و چین

امریکا، بهره برداری چین از منابع آبی و خشکی جزایر دریای چین را خلاف قانون خواند. وزیر خارجه ایالات متحده رسما گفت، ادعاهای مالکیتی بیجینگ بر بخش گسترده و قابل توجهی از مناطق در دریای جنوب چین مردود است. اقدامیکه به تنش های بیشتر در روابط دو کشور دامن خواهد زد. واشنگتن همچنان نگران سند راهبردی چین و ایران می باشد. خیلی ها در امریکا معتقد اند، چنین سندی، فشار حداکثری امریکا علیه ایران را خنثی خواهد کرد.

کشورهای جنوب شرق آیا در مالکیت جزایرجنوبی چین با این کشور اختلافات عمیقی دارند

روابط امریکا و چین همانند برخورد این کشتی ها در دریای جنوب چین، خشن شده و پرتنش.

برخورد دو کشتی آمریکایی و چین که باعث افزایش تنش بین این دو کشور شده است

دو کشور در موضوعات مختلف در ابعاد گسترده اختلاف شدید دارند. از جمله هژمون چین که مقام های واشنگتن را شدیدا نگران کرده. از همین رو، تمرکز اصلی دولت ترامپ بجای روسیه، برای مهار چین متمرکز شده.

در آخرین مورد، وزیر خارجه ایالات متحده در کنار دشمنان چین در منطقه ایستاد و رسما ادعاهای مالکیتی بیجینگ بر بخش گسترده و قابل توجهی از مناطق آبی و خشکی‌های واقع ‌در دریای جنوب چین را رد کرد‌.

مایک پامپئو در عین حال جمهوری خلق چین را به کارزار ارعاب و تهدید برای کنترل این مناطق متهم نمود.

مایک پامپئو رسما ادای مالکیت چین را بر مناطق عظیم دریای جنوب چین را رد کرد

او در مکتوب رسمی نوشته:

“جهان اجازه نخواهد داد که بیجینگ دریای جنوب چین را به ‌عنوان بخشی از امپراتوری دریایی خود تهدید کند. امریکا در حفاظت از حق حاکم بر منابع دریایی دوشادوش متحدان خود در جنوب شرق آسیا قرار می‌ گیرد.”

بین بیجینگ و کشورهای همجوار دریای جنوب چین، مناقشه درازمدتی در جریان است. علاوه بر چین، بخش قابل توجهی از کشورهای جنوب شرق آسیا در مورد مناطق مختلف این جزایر ادعای مالکیت دارند؛ تایوان، فیلیپین، اندونیزیا، ویتنام، برونئی و مالیزیا، کشورهایی هستند که هر یک بر مناطقی ادعای مالکیت دارند.

امریکا در مناقشه جزیره ها طرف مخالف چین را گرفته است

البته امریکا همچنان نگران روابط راهبردی چین و ایران هم است. روابطی که قراراست با امضای یک سند ۲۵ ساله، سمت و سوی تازه ای به خود بگیرد.

امریکا امضاء سند ۲۵ ساله ایران و چین را پایان فشار حداکثری امریکا علیه ایران می داند

مقام ها در واشنگتن معتقدند که این سند، پایانی برای فشار حداکثری امریکا علیه ایران خواهد بود. کارزاریکه ایالات متحده سرمایه گذاری بزرگی برای موفقیت آن انجام داده.

اوایل امسال ایران اعلام کرد که پیش نویس نهایی سند “برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین” به تصویب هیئت دولت رسیده.

این سند، حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، نفت و انرژی، تجارت، صحت و دیگر بخش ها را شامل می‌ شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *