بازگشت بسوی مردم؛ دولت لبنان استعفا داد

در پی انفجار هفته گذشته در بیروت و اعتراضات گسترده چند روز اخیر مردم لبنان، حسن دیاب نخست وزیر لبنان، با اعلام استعفای دولت لبنان، در سخنانی گفت: باید کشور به سوی “شفافیت” پیش رود و اکنون زمانی است که باید “بسوی مردم برگردیم”.

پارلمان لبنان در حالی نخست وزیر جدید را اعلام خواهد کرد که برخی از نمایندگان مسیحی را با خود نخواهد داشت و در میان اعتراضات سه روزه در بیروت و دیگر شهرها این کار دشواری به نظر می‌رسد.

استعفای دولت لبنان در حالی اتفاق می‌افتد که سه روز متوالی از اعتراضات در بیروت می‌گذرد و چند ساعت قبل از سخنرانی دیاب، چهارمین وزیر کابینه، غازی وزنی، وزیر دارایی لبنان که از افراد اصلی در مذاکرات دریافت کمک از صندوق جهانی پول بود، استعفای خود را اعلام کرده بود.

پیشتر نیز وزرای عدلیه، محیط‌زیست و اطلاع‌رسانی این کشور به دلیل انفجار هفته گذشته و همچنین اعتراضات روزهای اخیر استعفا داده بودند.

خشم و اعتراضات عمومی مردم لبنان به فساد دولتی و ناکارآمدی حکومت از سال گذشته در لبنان اوج گرفت اما با فراگیر شدن شیوع ویروس کرونا متوقف شد. اعتراضات ۲۰۱۹ در بیروت به استعفای سعد حریری و کابینه او انجامید و حسان دیاب جایگزین او شد.

این در حالی است که شمار جان‌باختگان انفجار بزرگ سه شنبه‌ی گذشته در بیروت به ۲۲۰ نفر رسید و حدوداً ۱۱۰ نفر هم که اکثراً کارگران خارجی و رانندگان حمل بار در این بندر بودند، همچنان مفقود می‌باشند.

مروان عبود، فرماندار بیروت از هزاران نفری سخن گفت که در بیمارستان‌ها به سر می‌برند و بیشتر از ۲۰۰ هزار بی‌خانمان و ویرانی ده‌هاهزار خانه و واحد مسکونی خبر داد.

بسیاری از مردم بیروت خواستار تحقیق یک گروه مستقل بین‌المللی درباره انفجار هقته گذشته هستند؛ خواسته‌ای که رئیس‌جمهور فرانسه از آن حمایت کرده اما رئیس‌جمهور لبنان مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *