امریکا – تحریم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی توسط واشنگتن

امریکا؛ فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کرد. خانم بنسودا از سوی دیوان کیفری بین‌المللی اجازه یافته تا درباره ارتکاب جنایات جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان تحقیق کند. واشنگتن پس از این تصمیم دادگاه نگران است که مبادا جرایم جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان محرز شود.

از زمان حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان عملیات‌های شبانه و هوایی نظامیان امریکایی همواره مورد انتقاد بوده. تا جائیکه حامدکرزی، رئیس جمهوری پیشین بارها با انتقاد از حملات شبانه بر توقف آن تاکید می‌کرد.

این هم تصاویری از تلفات غیرنظامیان که در جریان عملیات‌ها را نشان می‌دهد.

تا اینکه در سال‌های اخیر فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تلاش کرد تا مجوز تحقیق درباره جنایات جنگی در افغانستان را بدست آورد

 امریکا به محض اطلاع در این‌باره، دیوان کیفری بین‌المللی را به تحریم مالی تهدید کرد.

همین مسئله سبب شد تا در آن زمان این پرونده درجا بسته شود. اما در ماه مارچ امسال دادگاه بین‌المللی کیفری بار دیگر اجازه آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی نظامیان امریکایی و طرف‌های درگیر را صادر کرد. این بار اما امریکا برای جلوگیری از آغاز تحقیق، فاتو بنسودا، دادستان که قرار است دراین باره تحقیق کند را تحریم کرد.

مایک پامپئو؛ وزیر خارجه امریکا:

“امروز ما گام بعدی را بر می داریم، زیرا متاسفانه دادگاه بین‌المللی هاگ هدف قرار دادن امریکایی‌ها را ادامه داده است.”

با این حال فاتو بنسودا، پیش ازاین گفته بود، اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد نظامیان امریکایی و سازمان استخبارات این کشور در افغانستان مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *