اومیکرون؛ یک مشکل جهانی است و نیاز به راه حل جهانی دارد

یک مقام ارشد سازمان جهانی صحت، هشدار داده است که اومیکرون آخرین سویه کرونا نیست و به شدت از توزیع نابرابر واکسین ضد کرونا در جهان ابراز نگرانی و خشم کرده و مواضع برخی کشورها در این مورد را “خطرناک” دانسته است.

ماریا ون کرکوف، کارشناس ارشد این سازمان ادامه داد که این یک مشکل جهانی است و نیاز به راه حل جهانی دارد. وی اضافه کرد، ذخیره کردن واکسین به نیت تقویت در هر کشوری، راه‌حل خلاص شدن از همه‌گیری کرونا در جهان نخواهد بود.

وی در ادامه از روند نابرابر و شکست تلاش‌ها در توزیع واکسین به تمامی کشورهای کم درآمد نیز ابراز نگرانی کرد  و گفت: که کشورهای توسعه یافته باید واکسین کافی را در اختیار کشورهای کم درآمد قرار دهند تا به هدف سازمان جهانی صحت برای واکسیناسیون جهانی برای محو کرونا نزدیک شویم.

سازمان جهانی صحت در آخرین بیانیه‌ای رسمی خود هدف امسال خود را واکسیناسیون هفتاد درصدی جمعیت جهان تا میانه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

داکتر ون کرکوف می‌گوید: سویه‌های دائماً در حال تغییر کرونا، در راه هستند و این بدین معناست که برای پیش‌گیری و غلبه بر این پاندمی وسیع، تنها واکسیناسیون در سطح جهانی کافی نیست و استفاده از راه‌های پیشگیرانه ساده و موثر چون، رعایت بهداشت عمومی، زدن ماسک صورت، فاصله گذاری اجتماعی نیز مفید خواهد بود.  

گفتنی است که اومیکرون سویه غالب در جهان با وجود خفیف‌تر بودن نسبت به نوع دلتای این ویروس، از سرعت شیوع بیشتری برخودار است.

تقریباً دوسال از آغاز همه‌گیری کرونا در جهان، که اولین مورد آن در شهر ووهان چین مشاهده شد، می‌گذرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *