توصیف “ملایم بودن” سویه اومیکرون از خطرناک بودن آن کم نمی‌کند

تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی صحت، روز گذشته پنج‌شنبه (۱۶ جدی) در یک کنفرانس خبری گفت: نباید سویه اومیکرون را ملایم توصیف کرد، زیرا این ویروس جهش یافته، همچنان در حال گرفتن جان مردم در سراسر جهان است.

سازمان جهانی صحت، با اعلام این هشدار که ملایم توصیف کردن اومیکرون از خطرناک بودن آن نمی‌کاهد، می‌گوید: با وجود اینکه مطالعات گسترده در سراسر جهان نشان می‌دهد که علائم این ویروس نسبت به نوع دلتا خفیف‌تر است، اما به شدت مسری است و حتی افرادی را که کاملاً واکسینه شده‌اند را نیز دوباره مبتلا ساخته است.

تحقیقات نشان می‌دهد اومیکرون کمتر از سویه‌های پیشین باعث بروز علایم خیلی جدی در بیمار می‌شود، که این حالت در افرادی که واکسینه نشده‌اند تا ۹۰ درصد شدیدتر گزارش شده است.

داکتر آدهانوم، اضافه کرد که شیوع بی‌سابقه اومیکرون، نظام صحی جهانی را زیر فشار شدید قرار داده است.

در حال حاضر شمار جهانی موارد ابتلا در هفته گذشته ۷۱ درصد و در امریکا این میزان، عدد ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد.

آدهانوم می‌گوید: “درحالی که به نظر می رسد اومیکرون به شدت دلتا نباشد – به خصوص در میان واکسینه شده‌ها – اما نباید آن را ملایم طبقه‌بندی کرد.” “اومیکرون هم مثل سویه‌های قبلی مردم را روانه شفاخانه‌ها می‌کند و جان آنها را می‌گیرد.” “در واقع سونامی ابتلا، چنان عظیم و سریع است که کمر نظام‌های بهداشتی در اطراف جهان را خم کرده است”.

در همین حال بریتانیا، روز گذشته از ثبت ۱۸۰ هزار مورد تازه ابتلا و مرگ ۲۳۱ نفر خبر داده است.

فرانسه نیز روز گذشته ۲۶۱ هزار نفر، مبتلای تازه را ثبت کرده است.

با این وجود، آدهانوم همچنان از توزیع ناعادلانه و نابرابر واکسین در سطح جهان، مخصوصاً در کشورهای فقیرتر اعلام نارضایتی کرد و گفت: با شرایط موجود طرح ۷۰ درصدی واکسیناسیون جهانی در برابر کرونا که تا اواسط سال ۲۰۲۲، باید اجرا شود، به دلیل احتکار واکسین برای واکسیناسیون تکمیلی در برخی کشورها، ناکام خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *