نهاد رسانه‌یی افغانستان – طی پنج ماه اخیر، ۷۹ درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی کارشان را از دست داده است

نهاد رسانه‌یی افغانستان با نشر نتیجه تحقیق یک و نیم‌ماهه‌اش از وضعیت اقتصادی و شغلی خبرنگاران در افغانستان می‌گوید، پس از تحولات اخیر درکشور، ۶۷ درصد خبرنگاران در وضعیت بحرانی و ۲۸درصد آنان در وضعیت ضعیف زندگی بسر می‌برند.

براساس تحقیق این نهاد رسانه‌یی، طی پنج ماه اخیر ۷۹درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی کارشان را ازدست داده و به کارهای شاقه رو آورده است.

بااینحال، انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت می‌گوید، بهترشدن وضعیت اقتصادی خبرنگاران ارتباط مستقیمی با خودکفایی اقتصادی آنان داشته و حکومت درتلاش ایجاد زمینه کامل دسترسی اطلاعات برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی است.

این نهاد رسانه‌ای طی یک کنفرانس خبری گفت، وضعیت بد اقتصادی، نبود امنیت جانی و مادی، کمبود کار، ادامه خشونت‌ها و نبود امنیت شغلی از عمده ترین چالش‌های سد راه کارمندان رسانه‌یی بوده و با تحولات اخیرحدود ۷۹ درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی کارشان را از دست داده و به کارهای شاقه رو آورده اند.

درهمین حال، شماری از خبرنگاران می‌گویند، عدم دسترسی به اطلاعات و محدودیت‌ های وضع شده از سوی حکومت، عرصه کاری را برایشان تنگ‌تر کرده و هیچ خوش‌بینی بر آینده کار رسانه‌یی ‌شان در افغانستان ندارند.

حکومت اما قطع کمک‌های خارجی را از دلایل عمده رکود و بسته شدن شماری از رسانه‌ها دانسته و می‌گوید، حکومت کنونی متعهد به ایجاد امنیت شغلی به خبرنگاران افغانستان است.

این نگرانی‌ها از افزایش محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیش ازین فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفت بود، سال ۲۰۲۱، یک سال خونین برای خبرنگاران بود که از میان ۴۵ کارمند رسانه‌یی کشته شده دراین سال، تنها ۹ تن آن در افغانستان به ثبت رسیده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *