وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف و به صدا درآمدن زنگ خطر حمله هوایی

آغاز دوباره حملات و انفجارها در کی‌یف، پایتخت اوکراین؛ انفجارهایی ‌که این شهر را دوباره به لرزه درآورده است.

انفجارهای روز جمعه در منطقه کی‌یف از زمان عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف پایتخت اوکراین بی‌سابقه توصیف شده است. این انفجارها بدنبال غرق شدن ناو جنگی روسیه در دریای سیاه صورت می گیرد. ناوی ‌که اوکراین مسئولیت غرق شدن آن را بر عهده گرفته است.

وزارت دفاع روسیه شامگاه پنجشنبه خبر داد که رزم ناو «مسکوا» که بامداد پنجشنبه دچار حادثه آتش سوزی و انفجار شده بود، هنگامی که درحال کشیده شدن به سوی بندرگاه بود به دلیل شرایط بد جوی، غرق شد.

کی‌یف گفت که این کشتی را با موشک هدف قرار داد. مسکو هیچ حمله‌ای را گزارش نکرده است و فقط گفت که کشتی بعد از آتش‌سوزی غرق شد.

ایالات متحده گفت که اطلاعات کافی در دست ندارد تا تشخیص دهد که آیا “ناو مسکوا” مورد اصابت موشک قرار گرفته است یا نه.

ازسویی دیگر، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، سی‌آی‌ای، گفته که تهدید روسیه درباره استفاده از سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای را نباید دست‌کم گرفت، ویلیام برنز؛ رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفت:

” ما در این مورد بسیار نگران هستیم. با توجه به سرخورده شدن احتمالی ولادیمیر پوتین و سران روسیه و با توجه به شکست‌هایی که آنها در سطح نظامی متحمل شده‌اند، هیچ‌ کدام از ما نمی‌توانیم احتمال توسل به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را دست کم بگیریم.”

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه به ناتو هشدار داد که در صورت پیوستن سویدن و فنلند به ناتو، مسکو سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت را در کالینینگراد، منطقه تحت محاصره روسیه در قلب اروپا، مستقر خواهد کرد.

ازسویی دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا از ارسال تسلیحات بیشتر و پیشرفته به اوکراین خبر داد. او گفت که این کشور هرگونه تهدید هسته‌ای بالقوه را بسیار جدی می‌گیرد،سخنگوی وزارت دفاع امریکا افزود:

“عقب نشینی نیروهای روسیه از کی‌یف و از شمال اوکراین، نمی‌تواند این عقیده را ایجاد کند که تهدید علیه کی‌یف از بین رفته است. هر گونه تهدید بالقوه هسته‌ای را بسیار جدی می گیریم.”

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته سه روز بعد از حمله نظامی به اوکراین، در یک سخنرانی در واکنش به اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه مسکو، به نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور دستور داد تا در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *