افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذی در کشور

سایه سنگین فقر و گرسنگی روی کودکان زیر پنج سال! سایه ای که با گذشت هر روز تیره تر و داد و فریاد کودکان هم بیشتر می شود. شاید هم به دلیل گرسنگی و شکم خالی!

این کودکان بخشی از هزاران و شاید هم میلیون‌ها کودک مبتلا به سوء تغذی است. کودکانی که به دلیل فقر و تنگدسی خانواده‌های شان به این بیماری مبتلا شدند.

سوء تغذی عوامل مختلف دارد از تغذیه نادرست گرفته تا کم شیری مادر و تغذیه نشدن مادران باردار.

داکتران در شفاخانه صحت طفل می گویند از میان مراجعه کنندگان، افرادی را بستری می کنند که به مراقبت جدی نیاز داشته باشند.

وزارت صحت عامه هم می گوید در حال حاضر ۳٫۴ میلیون کودک به سوی تغذی مبتلا است. نهادهای خارجی اما می گوید رقم کودکان مبتلا به سوی تغذی در افغانستان تا ۴ میلیون تن می رسد.

داکتر جاوید هژیر؛ سخنگوی وزارت صحت عامه

با این حال، سخنگوی این وزارت گفت آمار کودکان مبتلا به سوء تغذی در حال افزایش است. به گفته او، کمک های خارجی برای مبارزه با سوء تغذی کافی نیست.

داکتران هم می گویند اگر به کودکان مبتلا به سوء تغذی رسیدگی نشود، پیامد سنگینی برای آنها در آینده دارد. یکی از این پیامدها کاهش مقاومت بدن در برابر امراض است. به گفته آنان مادران باید تاحد توان از شیر مادر برای تغذیه کودکان شان استفاده کنند.

این در حالی است که پیش از این سازمان نجات کودکان در گزارشی گفته بود، از هر سه کودک در افغانستان دو تن آنها به غذای کافی دست رسی ندارند. بربنیاد گزارش این سازمان حدود ۵ میلیون کودک با خطر قحطی مواجه اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *