هشدار پوتین علیه مداخله گران خارجی در جنگ اوکراین

نگرانی از جهانی شدن جنگ اوکراین؛ جنگی که در ظاهر میان روسیه و اوکراین اما در واقع تقابل شرق و غرب بیشتر به چشم می‌خورد.

تقابل که نشانه‌های آن از صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیداست.

پوتین در تازه‌ترین صحبتش به غربی‌ها که از حامیان اوکراین محسوب می‌شود هشدار داده، هر کشوری خارجی که سعی کند در جنگ اوکراین مداخله کند با واکنش برق آسای روسیه روبرو خواهد شد، ولادیمیر پوتین؛ گفت:

“ما ابزارهای برای واکنش داریم که هیچ کسی فکر آنرا کرده نمی‌تواند. و ما در باره آنها خود نمایی نمی‌کنیم، اگر لازم باشد از آنها استفاده می‌کنیم.”

از سوی‌هم،  گزارش‌ها از شرق اوکراین می‌رساند که عملیات نظامیان روسیه در دونباس با مقاومت نیروهای اوکرانی مواجه شده و از پیشرفت عملیات روسیه در این منطقه کاسته است.

روسیه اما به‌تازگی انتقال گاز به دو کشور پولند و بلغاریا را قطع کرده که با واکنش تند کشورهای اروپایی روبروشده اند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این اقدام مسکو را باج‌گیری خواند و گفت، این اتحادیه به مسکو پاسخ به موقع خواهد داد، اورزولا فن درلاین افزود:

“این اقدام شرکت گازپروم تلاش دیگر از سوی روسیه برای باج‌گیری با گاز از ما است. اتحادیه اروپا هم بی تفاوت نبوده و درحال تدارک پاسخ همانگ به این اقدام مسکو است.”

این همه درحالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرأ برای پایان دادن به جنگ اوکراین به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کرد. حالا این مقام ارشد سازمان ملل به دیدار رییس جمهور اوکراین رفته و با او نیز دیدار کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *