کابل – آغاز به کار کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان و عودت آنها به کشور

پس از دو ماه از ایجاد کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان و عودت آنها به کشور، روز یکشنبه، این کمیسیون رسما به کارش آغاز کرد.

شهاب الدین دلاور، رئیس این کمیسیون گفت، تاکنون با هیچ شخصی ارتباط برقرار نشده، او از چهره‌های سیاسی که در بیرون از کشور به سر می‌برند خواست به کشور برگردند و امنیت مال و جان آنها تامین است. به گفته او کسانی که در داخل کشور و یا بیرون حضور دارند و با حکومت جدید مخالفت می‌کنند، اگر می‌خواهند زندگی عادی و صلح آمیز در کشور داشته باشند به اساس فرمان عفو عمی می‌توانند به کشور برگردند.

با این حال برای پیش‌برد امورات کاری این کمیسیون، طرزالعمل ۱۵ ماده ای در نظر گرفته شده است. در بخش از این طرزالعمل آمده است، شخصیت‌های که می‌خواهند به کشور برگردند، امتیازات آنها به آنها برگردانده می‌شود.  بربنیاد این طرزالعمل به افراد بازگشت کرده کارت ویژه صادر شده و هیچ کسی حق بازداشت آنها را ندارند.

این در حالی است که پیش از این، برخی از چهره های سیاسی  در ترکیه در اعلامیه مشترک از حاکمان جدید افغانستان خواستند برای بیرون رفت از وضعیت کنونی باید به میز مذاکره برگردند.

رئیس کمیسیون تماس با شخصیت های افغان و عودت آنها به کشور می‌گوید مصالحه بین الاافغانی در کشور وجود دارد و نیاز به مذاکره نیست.

از سویی هم، برخی از کارشناسان می‌گویند حکومت جدید باید از خود نرمش نشان بدهد تا راه برای بازگشت چهره‌های سیاسی و کدرهای علمی به کشور فراهم شود.

به گفته آنان، رهبران سیاسی که در دو دهه گذشته نقش کلیدی در میدان سیاست داشتند به این درخواست و بدون ضمانت سازمان ملل به کشور بر نخواهد گشت.

با این همه، منتقدان حاکمان جدید را به انحصار قدرت و تک روی متهم می‌کنند، اما مقام های حکومت در این نشست گفتند که حاکمیت ملی در کشور برقرار شده و باید هر فرد باید برای تقویت آن بکوشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *