گفتگوی امیرخان متقی با نمایندگان امریکا در امور افغانستان

حکومت  تازه پاکستان می‌گوید، به موضع دولت عمران خان مبنی بر تعامل جهان با مسوولان فعلی کابل ادامه می‌دهد.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه‌ پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید، جهان نمی‌تواند افغانستان را به حال خود بگذارد، به ویژه که حالا درگیر بحران بشری و اقتصادی است.

به گفته او، فروپاشی اقتصادی نه تنها برای افغانستان که برای پاکستان و جهان هم یک فاجعه خواهد بود.

زرداری، گفته که طالبان به تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان از تروریسم، اجازه‌ تحصیل به دختران و زنان و تشکیل یک دولت فراگیر پایبند باشند،

وزیر خارجه‌ پاکستان گفت:

“صرف نظر از این‌که ما در مورد رژیم در افغانستان چه احساسی داریم، جهان نمی‌تواند مردم افغانستان را رها کند و باید فورا به بحران انسانی و اقتصادی در حال فروپاشی این کشور رسیدگی کند.”

هم زمان توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در رشته تویتی گفته، مخالفت یک پارچه و صریح بین المللی را در مورد محدودیت های دوامدار و در حال گسترش بر زنان را به امیرخان متقی رسانده است، توماس وست افزود:

“دختران باید به مکتب برگردند، زنان باید آزادانه حرکت کنند و بدون محدودیت برای پیشرفت به روابط عادی کار کنند”.

از سویی هم وزارت امور خارجه می‌گوید، امیرخان متقی با توماس وست و رینا امیری در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و وضعیت زنان گفتگو کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه به سرکوب داعش، فعال بودن سیستم بانکداری در کشور و فعالیت زنان در مراکز صحی، ریاست پاسپورت و مراکز آموزشی اشاره شده است.

وزارت خارجه می‎گوید، رینا امیری دیدگاه خود را در مورد آموزش، اشتغال و حقوق بشری زنان به اشتراک گذاشت و از حکومت افغانستان خواست تا بر بهبود آنها تمرکز کند.

نماینده ویژه امریکا برای زنان اما از منحل شدن شش اداره دولتی ابراز نگرانی کرده و گفته، احیای حقوق زنان و دختران افغانستان و حمایت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر برای هرگونه پیشرفت با حاکمان جدید افغانستان ضروری است.

با این همه وزارت خارجه می‌گوید در این گفتگو بر ادامه گفتگوها برای حل مسائل اساسی میان کابل و واشنگتن توافق شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *