تمایل دوباره اوکراین برای از سرگیری گفتگو با روسیه

ولادیمیر زلنسکی؛ رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر گفت، حاضر است با پوتین در مورد اوکراین دیدار کند. رئیس‌جمهور اوکراین که به‌گونه مجازی در نشست اقتصادی داووس حضور داشت گفت، می‌داند که تصمیم گیرنده در روسیه تنها شخص ولادیمیر پوتین است.

او اما دیدار با پوتین را مشروط گذاشته، می‌گوید به شرطی با رییس جمهور روسیه وارد مذاکره می‌شود که تنها مسأله توقف جنگ روی میز مذاکره قرار داشته باشد، ولادیمیر زلنسکی گفت:

“همه چیز در روسیه توسط رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گیری می‌شود، اگر ما ب‌خواهیم در مورد توقف جنگ گفتگو کنیم چنین تصمیمی بدون شخص پوتین اتخاذ نمی‌شود.”

هرچند رییس جمهور اوکراین از مذاکره با روس‌ها چندان خوشبین به نظر نمی‌رسد اما گفته، مذاکره با جانب روسی دشوار خواهد بود.

مقام‌ها در مسکو اما اوکراین را به غرب‌گرایی متهم کرده می‌گویند، این کشور به ساز غرب می‌رقصد از همین رو جنگ در اوکراین ادامه یافته است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشستی به کشورهای غربی هشدار داده، که متوجه باشد حمله برمنافع روسیه بی پاسخ نمی‌ماند.

او همچنین به برقراری یا عادی سازی روابط با کشورهای غربی تمایل نشان داده می‌گوید اگر غرب آماده ی برقراری روابط با روسیه باشد مسکو نیت آنان را  نادیده نمی‌گیرد، وزیر خارجه روسیه افزود:

“کشورهای غربی اگر بخواهند پیشنهادی در راستایی از سرگیری روابط با روسیه ارائه کند. ما بطور جدی در این مورد فکر می‌کنیم که آیا به چنین چیزی نیاز داریم یا خیر؟ “

با اینحال دیده می‌شود که عملیات نظامی روسیه بر اوکراین مخالفین داخلی خودش را هم دارد. به تازگی یک دیپلمات روسی در سازمان ملل به دلیل عملیات نظامی روسیه بر اوکراین از سمتش استعفا داده است.

بوریس بوندارف از دیپلماتان روس در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل است که در صحبتی با رسانه‌ها جنگ اوکراین را جنایتی علیه مردم اوکراین و روسیه بیان کرده است. او همچنین گفته می‌داند که او با این اقدامش از سوی حکومت روسیه خائین خطاب خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *