میزبانی تاجیکستان از نشست دو روزه امنیتی درباره افغانستان

پرچم تاجیکستان

با افزایش نگرانی‌ها از تحرکات گروه‌های تروریستی از جمله داعش در ماه‌های پسین در کشور، تاجکستان امروز از نشست امنیتی درباره افغانستان میزبانی می‌کند.

نشستی دو روزه که مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه از جمله هند، چین، روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه در آن اشتراک می‌کنند. گفته شده محور بحث اوضاع امنیتی افغانستان است.

کابل هم گفته، از هر نشستی که با محوریت افغانستان برگزار شود استقبال می‌کند. معاون سخنگوی حکومت ابراز امیدواری کرده که واقعیت‌های عینی افغانستان از سوی شرکت کنندگان این نشست در نظر گرفته شود.

به گفته او، اشتباهاتی که از سوی برخی کشورها در گذشته صورت گرفته نباید تکرار شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که در ماه های گذشته نقاط مرزی ازبکستان و تاجیکستان مورد حملات راکتی قرار گرفته است، حملاتی که گروه داعش مسوولیت آن را به عهده گرفته است.

باورها این است که نشست امنیتی تاجیکستان آن هم در غیاب نماینده کابل، روی وضعیت امنیتی به وضعیت سرحدات افغانستان تاثیر چندانی نخواهد داشت.

قرار است در این نشست در کنار اوضاع امنیتی، روی تحولات سیاسی افغانستان هم گفتگو شود. یک رسانه هندی گزارش داده که دهلی نو در این نشست بار دیگر بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید خواهد کرد.

از سوی‌هم روز سه‌شنبه سفیران اتحادیه اروپا نیز درباره افغانستان باهم رایزنی کردند. وان برنت، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته در این نشست درباره یافتن راهکاری مطمین برای کمک به مردم افغانستان، گفتگو شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *