یافته‌های تازه گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل از وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان

روزگار تیره و تار حقوق بشری در افغانستان!

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل پس از ارزیابی‌های ابتدایی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، روز پنجشنبه در کابل گفت، این کشور با چالش‌های متعدد حقوق بشری مواجه است.

بِنت گفت، شدیدا نگران وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشری در افغانستان است، از جمله قتل‌های انتقام جویانه، ایجاد ترس و رعب، ضرب و شتم خبرنگاران، سارنوالان و اعضای جامعه مدنی، ریچارد بنت گفت:

“افغانستان با چالش‌های متعدد حقوق بشری مواجه است که تاثیر شدیدی بر مردم دارد، من از مقام‌های حاکم می‌خواهم تا به چالش‌های حقوق بشری که افغانستان با آن مواجه است باید به آن رسیدگی کنند و خلاء که بین حرف و عمل شان وجود دارد را دور کنند.”

او همچنین از مقام‎های حکومت خواست به چالش‌های حقوق بشری رسیدگی کنند و هرچه زودتر مکاتب را بر روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.

حکومت اما می گوید وضعیت حقوق بشر در کشور قابل نگرانی نیست و حقوق مردم و زن مصئون است.

از دید گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل، حاکمان جدید در جلوگیری از قتل‌های انتقام جویانه، سوء استفاده افراد از نام آنها و نیز  محافظت از عموم مردم ناکام بوده‌اند.

ناکامی که حملات مرگباری را در ماه های گذشته به دنبال داشته، از قندز و قندهار تا بلخ و کابل، آقای بنت خواستار تحقیقات بیشتر در مورد حملات تروریستی اخیر شد و گفت، حمله بر هزاره‌ها و شیعیان هدفمند و سیستماتیک است و عناصر جنایت علیه بشریت را به همراه دارد، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل افزود:

” حملات که بر یک گروه خاص به‌ویژه جامعه هزاره، شیعه و همچنان صوفی‌ها صورت می‌گیرد از لحاظ ماهیت هدفمند و سیستماتیک است که عناصر جنایت علیه بشریت را به همراه دارد.”

حملات مرگبار تروریستی نزدیک به یک دهه است که دامنگیر هزاره‌ها و شیعیان افغانستان شده است. از دید بسیاری از حقوقدانان، این حملات مصداق عینی نسل کشی است که هدف آن نابودی یک قشر خاص جامعه است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید، به این یافته‌ها اکتفا نخواهد کرد و وضعیت حقوق‌بشری را زیر نظر دارد. قرار است او گزارش‌اش را در ماه سپتامبر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *