جای خالی پروژه‌های انکشافی در سند بودجه و تاثیرات آن روی وضعیت اقتصادی

اعلام بودجه سال مالی ۱۴۰۱؛ هفته گذشته از طرف حکومت!

در این سند برخلاف سال‌های دیگر برای پروژه های انکشافی بودجه اندک در نظر گرفته شده است. حدود ۲۸ میلیارد افغانی، در بسیاری از ولایات از پروژه‌های نیمه کاره سال گذشته نیز خبری نیست.

در بامیان مسوولان محلی می‌گویند هنوز دستور آغاز بکار پروژه‌های نیمه کاره به آنها نرسیده، شاید هم به دلیل نبود بودجه کافی، در برخی ولایات اما داستان کمی فرق می‌کند. به گفته مقام‌های محلی با آغاز فصل بهار کار پروژه های نیمه کاره آغاز شده است. در غزنی، سخنگوی مقام ولایت می‌گوید امنیت تامین است و هیچ مشکل سد راه شرکت‌های قراردادی و خصوصی برای تطبیق پروژه‌های انکشافی نیست.

با روی کار آمدن حکومت جدید، چرخه اقتصادی از حرکت افتاد و بازار کار با رکود مواجه شد. تنها امیدواری مردم و بخش خصوصی تصویب سند بودجه سال مالی ۱۴۰۱ بود، حکومت هم با اعلام سند بودجه، روی دست مردم آب یخ ریخت.

حالا اما مردم به جای خوشبینی نگران وضعیت‌اند، نگران افزایش فقر و بیکاری و زمین گیر شدن بخش خصوصی، با اینحال حکومت ابراز امیدواری می‌کند که در سال‌های آینده میزان بودجه انکشافی در سند بودجه افزایش یابد.

این در حالی است که حکومت پیشین افغانستان برای سال مالی ۱۴۰۰ بیش از ۴۷۰ میلیارد افغانی بودجه در نظر گرفته بود که ۱۶۱ میلیارد آن را بودجه انکشافی تشکیل می‌داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *