وتوی قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه کوریای شمالی در شورای امنیت

نخستین اختلاف شورای امنیت بر سر کوریای شمالی!

چین و روسیه پیش‌نویس قطعنامه امریکا که خواستار تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کوریای شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی جدید این کشور بود را وتو کردند.

غیر از روسیه و چین، تمامی ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت با پیش‌نویس قطعنامه امریکا موافقت کردند. این نخستین‌بار از سال ۲۰۰۶ است که اعضای شورای امنیت بر سر کوریای شمالی به اختلاف علنی برمی‌خورند.

قطعنامه پیشنهادی امریکا خواستار ممنوع کردن صادرات تنباکو و نفت به کوریای شمالی بود. این قطعنامه همچنین خواستار تحریم گروه هکری «لازاروس» بود که ایالات متحده مدعی است با حکومت کوریای شمالی مرتبط است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی در جریان این جلسه، امریکا را به نادیده گرفتن درخواست‌های پیونگ یانگ برای پایان دادن به فعالیت‌های خصمانه واشنگتن و وارد شدن به مسیر گفت‌وگو با کوریای شمالی متهم کرد، واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل گفت:

” به نظر می‌رسد همکاران امریکایی و غربی ما در شرایط بحرانی، هیچ واکنشی جز اعمال تحریم‌های جدید ندارند. اعمال تحریم‌های جدید علیه کوریای شمالی راه به جایی نخواهد برد و به بن‌بست منتهی می‌شود.

نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز در این باره تاکید کرد که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کوریای شمالی مثمر ثمر نخواهد بود و اثرات منفی را به همراه خواهد داشت، ژانگ جون؛ نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل افزود:

” ما فکر نمی‌کنیم اضافه کردن تحریم‌ها کمکی به رسیدگی به وضعیت فعلی بکند، تحریم‌ها فقط می‌توانند وضعیت را بدتر کنند.”

رای‌گیری جدید در شورای امنیت دو روز بعد از آن انجام شد که کوریای شمالی اقدام به شلیک سه موشک کرد. گفته می‌شود کوریای شمالی در جریان این آزمایش، یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را برای نخستین بار شلیک کرده است.

طی ۱۶ سال گذشته اعضای شورای امنیت همواره بر سر تشدید تحریم‌ها علیه کوریای شمالی اتفاق‌نظر داشته‌اند. این شورا آخرین بار در سال ۲۰۱۷ تصمیم به افزایش تحریم‌های چندجانبه علیه پیونگ‌یانگ گرفته بود.

از آن زمان به بعد، چین و روسیه خواستار کاهش تحریم‌ها ضد کوریای شمالی بر مبنای مطالبات انسان‌دوستانه شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *