دیدار توماس وست با نمایندگان احزاب سیاسی درباره وضعیت افغانستان در ترکیه

توماست وست در دور جدید سفرش به منطقه با نمایندگان احزاب سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان در ترکیه دیدار کرده است.

هنوز جزئیات این گفتگوها به بیرون درز نکرده، اما برخی از چهره های سیاسی گفته در این دیدار در مورد شرایط ناگوار و مسائل افغانستان گفتگو شده است.

پیش از این اما، مقام‌های امریکایی بارها روی عملی شدن تعهدات حاکمان جدید افغانستان تاکید کرده است. از تشکیل دولت فراگیر تا رعایت حقوق زنان و تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان، از سویی هم، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل توافق دوحه را ناقص خوانده می‌گوید، در شرایط کنونی، افغانستان از تشکیل حکومت فراگیر بسیار فاصله دارد، بنت گفت:”فکر می‌کنم این کشور برای ایجاد حکومت همه شمول بسیار دور است و شاید زمان طولانی را دربر بگیرد.”

بنت همچنین از وضعیت زنان در افغانستان نگرانی کرده و گفته، تضمین حقوق زنان با ایجاد حکومت همه شمول، باز و متنوع مرتبط است، حکومتی که به گفتهٔ او، همه اقوام و زنان در آن سهم داشته باشند.

کابل اما می گوید، نگرانی‌های کشورها و جامعه جهانی باید از طریق آغاز تعاملات رسمی با حکومت جدید آغاز شود و کابل آماده تعامل با جهان است البته براساس منافع ملی افغانستان، این درخواست‌ها درحالی مطرح می‌شود که با گذشت بیش از نه ماه از روی کار آمدن حکومت جدید، تاکنون هیچ کشوری کابل را به رسمیت نشاخته است. باورها این است که موضوع رسمیت حکومت جدید، بستگی به تحقق خواست‌های جهانی و عملی شدن تعهدات کابل دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *