گزینه‌ی زور به‌دنبال شکست گفتگوهای صلح

پس از این‌که نشست‌های چهارجانبه در مورد صلح افغانستان نیز نتیجۀ خاصی به جا نگذاشت و به دنبال واکنش‌های قبلی، اکنون انجمن والیان افغانستان می‌گوید به جای گفت‌گوهای صلح در برابر طالبان باید از گزینۀ نظامی استفاده شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “عبدالجبار تقوا، رییس انجمن والیان افغانستان کشور  در یک نشست خبری در کابل گفت که طالبان باید جای‌گاه خود را در سطح ملی و بین‌المللی بشناسند و بازتاب اعمال‌شان را در اذهان عامه ببینند.

رییس انجمن والیان افغانستان که از عمل‌کرد حکومت وحدت ملی نیز انتقاد شدیدی داشت گفت اگر تخطی‌های طالبان را به محاسبه بگیریم هزاران مرتبه بیش‌تر از خطاهای دولت است. او گفت با توجه به واقعیت‌های عینی و درک مشکلات سیاسی و نظامی در کشور، مشکلات افغانستان باید از طریق نظامی حل شود.

آقای تقوا که گفت‌گوهای صلح را تا کنون بی‌نتیجه می‌داند بیان داشت که طالبان حاضر نیستند وارد مذاکره شوند، صلح یک ضرورت حیاتی است اما از چندین سال به این‌طرف نه تنها بنا بر امتیازطلبی‌ها بی‌نتیجه مانده، بل در سایۀ این گفت‌گوها بحران‌های غیر مترقبه و غیر قابل کنترول دیگری به سرعت بروز نموده‌است.

این گفته‌ها در حالی‌ست که سال گذشته یک‌بار دیگر تلاش‌های پی‌هم حکومت افغانستان در آغاز گفت‌گوی رسمی با طالبان به نتیجه‌یی نرسید و اکنون فضای مبهمی بر آن مسلط است.

انتقادهای مقام‌های ارشد حکومتی از پاکستان نشان می‌دهد که یک‌بار دیگر روابط دو کشور در حال بدشدن است و خوش‌بینی‌های افغانستان در پایان به تکرار بازی‌های قبلی پاکستان انجامیده‌است.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *