امام رضا (ع) الگویی برای سیاست ورزی همراه با دین‌مداری در جوامع اسلامی

یازدهم ذی‌القعده مصادف است با سالروز میلاد امام مهربانی و عطوفت، ثامن‌الحجج، ضامن آهو امام رضا علیه‌السلام، امامی که در دین‌داری و تقوا سرآمد دوران بوده و در رافت و مهرورزی در جامعه، الگوی برای همه مسلمانان است.

هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت در کنار تقوای الهی و عطوفت و مهربانی نسبت به جامعه، آموزه‌های بزرگ اجتماعی و سیاسی را نیز برای حاکمان و امت اسلامی به جا گذاشته‌اند. امام رضا در طول دوران ولایت عهدی شان و در سفر از مدینه تا مرو نشان دادند که یک مسئول یا زعیم مردمی باید در کنار آنها بوده و برای حل مشکلات شان دردهای جامعه را از نزدیک لمس نماید.

حالا آگاهان سیاسی می‌گویند، اگر حاکمان و مسئولان جوامع اسلامی سیره سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) را الگو قرار دهند می‌توانند اعتماد فرو ریخته میان دولت – ملت ها را ترمیم کرده و حکومتی را پیاده کنند که هم رضایت خداوند و هم استقبال مردم را در پی داشته باشد.

امام رضا (ع) در زمینه علمی و گسترش آموزه‌های دین جدش رسول گرامی اسلام (ص)  نیز سرآمد دوران بودند. ایشان با تربیت شاگردان زیاد و راه اندازی مباحث علمی با دانشمندان بنام آن زمان مسائل علمی را برای آنها تشریح، تبیین و توضیح می‌دادند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *