انتقاد کشاورزان از نبود سردخانه‌های معیاری برای نگهداری محصولات زراعتی

کم کم فصل برداشت محصولات زراعتی از راه می‌رسد، به ویژه در ولایات گرم سیر کشور! فصلی که مشکلات و چالش‌های جدید در برابر کشاورزان قد بلند می‌کند، شاید هم بیشتر از گذشته! چالش‌های که شمار آن از انگشتان یک دست هم بیشتر است. از نبود کودهای کمیاوی گرفته تا نبود بازار فروش و سردخانه ها، کشاورزان می‌گویند، حالا که فصل برداشت محصولات زراعتی در برخی ولایات گرم سیر از راه می‌رسد، ولی مجبورند محصولات‌شان را به بهای ناچیز بفروشند.

آن طرف وزارت زراعت، مالداری و آبیاری، مشکلات و  نبود سردخانه‌های معیاری در کشور را می‌پذیرد.

سخنگوی این وزارت می‌گوید، در قسمت سردخانه‌ها در کشور با سه مشکل مواجه است، یا در برخی ولایات سردخانه وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد، کشاورزان از آن استفاده نمی کنند.

در نبود سردخانه‌های معیاری، راه برای صادرات محصولات زراعتی به ویژه میوه‌های تازه افغانستان به کشورهای همسایه باز می شود، به نازلترین قیمت، برعکس بازرگانان افغان در فصل‌های دیگر سال، میوه تازه را به قیمت بالا از کشورهای همسایه، وارد می کند، زیانی را که یک بار باید کشاورزان و پس از آن شهروندان پرداخت کنند.

با این حال، خواست‌ها از حکومت اینست که موضوع سردخانه‌ها را جدی بیگیرد. به گفته کارشناسان، اگر حکومت توان ساخت آن را ندارد از بخش خصوصی و یا هم کشورهای همسایه کمک بگیرد.

با این حال، دو دهه است که کشاورزان بار مشکلات و چالش‌ها را به دوش می‌کشند و در گذشته کاری قابل ملاحظه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. حالا دیده شود حاکمان جدید افغانستان می‌توانند به این مشکل دیرینه فائق بیایند یانه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *