واکنش‌ها به کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان

واکنش‌ها به کشتار غیر نظامیان افغان توسط نیروهای ویژه بریتانیایی در ولایت هلمند.

گزارش تحقیقی بی بی سی نشان می‌دهد که نیروهای بریتانیایی در زمان ماموریت شان در ولایت هلمند، در یک دوره شش ماهه ۵۴ غیرنظامی را بطور غیر قانونی کشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در مورد ادعای کشتار غیر نظامیان توسط نیروهای بریتانیایی در افغانستان، شده است.

محقق عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی در پاسخ به تحقیقات بی بی سی در باره کشتار مکرر غیر نظامیان در افغانستان، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ توسط نیروهای ویژه‌ بریتانیا گفته عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات مؤثر و شفاف در مورد اتهامات مطرح‌شده است تا عدالت برای قربانیان تأمین شود و عاملان آن‌ پاسخگو شوند.

او گفته، بریتانیا موظف است که فورا تحقیقات در مورد تمامی اتهامات مربوط به جنایات جنگی نیروهای ویژه‌ی خود را آغاز کند و هر اتباع بریتانیایی که مظنون است، باید در دادگاه بدست عدالت سپرده شود.

معاون سخنگوی حکومت در واکنش به این گزارش می‌گوید نیروهای خارجی در دو دهه گذشته مرتکب جنایات بی‌شماری در افغانستان شده‌اند که یک بخش کوچک آن در این گزارش منعکس شده است.

عفو بین‌الملل نیز گفته که اگر بریتانیا مایل به طرح دعوا علیه ارتش خود نیست، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.

این نهاد تأکید کرده که دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی باید هرچه سریع‌تر اتهامات جنایات جنگی انجام‌شده توسط همه طرف‌های درگیری را بدون ترس به فوریت بررسی کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *