سفر جوبایدن به عربستان سعودی

سفردنباله دار جوبایدن به خاورمیانه؛ رییس جمهور امریکا سفرش را از اسرائیل آغاز کرده و به دیدار محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان فلسطین رفت و سپس وارد عربستان سعودی شد.

سفرکه یکی سازی کشورهای عربی دربرابر ایران، عادی سازی روابط کشورهای عرب با رژیم اسرائل، بهره‌گیری از نفت عربستان سعودی از اهدف عمده بایدن گفته شده است.

هرچند گفته می شود آنچنان که امریکا توقع داشت آقای بایدن در عربستان تحیل گرفته نشد. زیرا درمیدان هوای جده بجای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان حاکم مکه از او پذیرای کردند. به باورکارشنان یان یعنی نارضایتی عربستان از امریکا.

آقای بایدن پس از دیدارش با مقام های عربستان سعودی دریک نشست خبری گفت بامقام‌های عربستانی درباره چگونگی دفاع از این کشور در برابر تهدیدات ایران گفت‌وگو کرده اند.

ایران اما رژیم اسرائل با حمایت امریکا را تهدیدی برای امنیت نه تنها ایران بل منطقه میخوانند.

دو کشور امریکا و عربستان سعودی بعدا دریک اعلامیه مشترک برضرورت جلوگیری از دخالت ایران درامور داخلی کشورها وعدم دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

روابط امریکا و عربستان سعودی که برسرقتل جمال خاشقچی خراب شده بود بایدن گفت دراین مورد به گونه واضح دیدگاهم را با محمد بن سلمان شریک کردم. پیش از این امریکا ولیعهد سعودی را در قتل خاشقچی مقصرمیدانیست.

رییس جمهورامریکا از بازگشایی حریم فضای عربستان سعودی به روی رژیم اسرائل ابراز امیداواری کرد که این اقدام منجر به عادی سازی روابط شود.

آقای بایدن درقسمت از صحبت‌هایش به برقراری آتش بس سه ماهه دریمن، گفت: از دوام آتش بس دریمن استقبال می کند و با مقام‌های سعودی توافق کردند که قضیه یمن ازطریق دیپلماسی حل وفصل شود

اما برخی ها به این باورند که بحران انرژی درجهان درواقع پایی بایدن را به عربستان سعودی کشتانده است بایدن هم گفت دراین راستا با مسولان عربستانی سعودی رایزنی کرده اند.

رییس جمهورامریکا گفته تلاش می کند که در خاورمیانه خلائی باقی نماند که روسیه وچین بیخواهند آن را پرکند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *