سفر نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان امریکا به تایوان

رسانه‌ها مدت‌ها منتظر این سفر سفر نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان بودند، سفر که دیشب به وقت افغانستان اتفاق افتاد، در دل تاریکی شب!

ورود نانسی پلوسی به فرودگاه تایوان، لحظه‌ی که تنش‌‎ها میان چین و امریکا بار دیگر افزایش یافته است.  

چین این اقدام امریکا را بسیار خطرناک و بازی با آتش خوانده و هشدار داد، آنانیکه با آتش بازی می‌کنند به خاکستر تبدیل خواهد شد.

وزارت دفاع چین هم سفر پلوسی را اقدام تحریک آمیز خوانده و گفته، سفر پلوسی به هدف بحران در تایوان صورت گرفته است، ووچیان؛ سخنگوی وزارت دفاع چین گفت:

“سفر پلوسی به تایوان یک پیام بسیار اشتباه به جدایی طلبان تایوان است و این سفر ‌می‌تواند به افزایش تنش در تنگه تایوان منجر شود. ارتش آزادی بخش چین با اقدامات نظامی سفر پلوسی به تایوان را پاسخ خواهد داد.”

چین به این هم اکتفا نکرد، شب‌هنگام سفیر امریکا در این کشور را احضار کرد و سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا را خطرناک و از پیامدهای آن هشدار داده است.

همزمان با این هشدارها، وزارت دفاع تایوان هم گفته، درحالت آماده باش قرار دارد.

اما نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا سفرش به تایوان را در مخالفت با چین واحد عنوان نمی‌کند. او می‌گوید این سفر در راستای تامین امنیت بهتر تایوان و گسترش روابط امریکا با تایوان انجام شده است، نانسی پلوسی؛ رئیس مجلس نمایندگان امریکا افزود:

“سفرم به تایوان در راستای تعهد پایدار امریکا برای حمایت از دموکراسی و پویای تایوان صورت گرفته و ناقض سیاست واشنگتن نیست. این سفر فرصت گسترده‌ای همکاری با تایوان ایجاد می‌کند”

رییس جمهور تایوان هم سفر پلوسی را به تایوان با اهمیت خوانده و به ادامه همکاری تایوان و ایالات متحده در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی تاکید کرده است.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند که هر نوع همکاری امریکا با تایوان را همکاری و یا تحریک به جدایی طلبی تایوان عنوان می‌کند. سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا اما می‌گوید سیاست امریکا در قبال چین تغییر نکرده و روابطش را با چین حفظ می‌کند، جان‌کربی؛ سنخگوی شورای امنیت ملی امریکا می‌افزاید:

“امریکا در کنار ادامه حمایت از تایوان و دفاع از آزادی منطقه اقیانوسیه و هند، راه‌های ارتباطی خود را با چین حفظ خواهد کرد”

سفر پلوسی به تایوان واکنش رقیبان امریکا را نیز درپی داشته است. روسیه و ایران سفر رییس مجلس نمایندگان امریکا را به تایوان تحریک آمیز خوانده و گفته چین حق دارد که اقداماتی را برای حفاظت از حاکمیتش انجام دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *