بیانیه‌ شورای علمای شیعه افغانستان به‌مناسبت سومین سالروز ارتحال حضرت آیت‌آلله العظمی محسنی “رضوان‌الله تعالی علیه”

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

تا دیگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

۱۴ اسد سالروز غمبار ارتحال فقیه مجاهد و دانشمند جامع و کم‌نظیر، حضرت آیت‌الله العظمی محسنی رحمت‌الله تعالی علیه است.

آره سه سال قبل چشم بینای افغانستان داغدیده، چشم از جهان فرو بست. او که درود خداوند بر روانش باد از نوادر روزگار و از رجال برجسته جهان اسلام بود. محسنی نیاز همه دوران‌های زندگی مردم بود، به‌ویژه نیاز امروز مردم و کشورما.

امروز جای او در این شرایط ویژه مردم و سرزمین ما خالی ا‌ست. این فقیه فقید در عنفوان جوانی وارد تحصیل در حوزات علمیه گردید و به خاطر استعداد سرشار، سخت‌کوشی و اعتقاد راسخ به زودی به مدارج بالای علمی ( اجتهاد) رسید و پس از بازگشت به وطن مرکز بزرگ دینی آموزشیی را در قندهار  بنا گذاشت و به تدریس، تبلیغ، و تالیف آغاز کرد.

او در شرایطی کتاب ” اقتصاد معتدل ” را نوشت که کمتر کسی از عالمان به فکر ارائه‌ی نظام منسجمی از اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد سوسیالیستی  و اقتصاد سرمایه داری بود.

پس از کودتای ۷ ثور و اشغال کشور توسط شوروی، لازم دید که برای دفاع از دین و وطن رهبری بخشی از مجاهدین را به عهده بگیرد و در همان دوران کتاب “توضیح المسائل جنکی” و “توضیح المسائل طبی” را نوشت و در آستانه پیروزی مجاهدین کتاب “تصویری از حکومت اسلامی” را تحریر فرمود.

بعد از استقرار دولت مجاهدین و بروز اختلافات و جنگ‌های داخلی، صادقانه و دلسوزانه کوشید که این اختلاف‌ها حل و جنگ‌های ویرانگر داخلی پایان یابد؛ اما متاسفانه که قدرت طلبی و مداخلات خارجی نگذاشت این تلاش‌ها به ثمر بنشیند. موسس شورای اخوت اسلامی از آغاز فعالیت‌های تبلیغی‌اش عاشق اخوت و برادری میان تمام مسلمانان عالم،  مخصوصا ملت مسلمان افغانستان بود و  ضمن سخنرانی‌های عمیق در داخل و خارج افغانستان در این عرصه، چندین اثر مهم هم تالیف کرد که از جمله آنها “جنگ در تاریکی” است. لذا در دنیای اسلام به‌عنوان‌ چهره‌ی برجسته‌ی اخوتی و تقریبی شناخته می‌شد.

بنیانگذار شورای علمای شیعه افغانستان در دهه‌ی هشتاد و نود، ضمن نوشتن آثار فراوان دیگر دست به ابتکارات جدیدی زد. از جمله‌ بنیانگذاری شورای علمای شیعه افغانستان، شورای اخوت اسلامی افغانستان، حوزه علمیه خاتم‌النبیین(ص)، تلویزیون ارزشی تمدن، دانشگاه خاتم النبیین و کمک به تاسیس و یا ترمیم ده‌ها مرکز دینی و فرهنگی در سراسر کشور.

رئیس فقید شورای علمای شیعه افغانستان در پی این خدمات از سوی نخبگان و دانشمندان وطن لقب و عنوان آکادمیسین کشور و معلم افغانستان را دریافت کرد‌. شورای علمای شیعه افغانستان،  ضمن عرض تسلیت سالروز ارتحال این فقیه جامع و بصیر را، به تمام ملت مسلمان افغانستان، مراجع عظام تقلید، حوزات علمیه در سراسر جهان، محبان و شاگردان و بیت شریف معظم‌‌له، خدمات و زحمات دینی فرهنگی گرانسنگ ایشان را ارج می‌گذارد و از همگان می‌خواهد که راه و روش آن بزرگوار را که بر گرفته از سیره معصومین علیهم السلام بود را سر مشق قرار دهد.

و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و حشر با اولیاءالله را استدعا دارد.

والسلام علیکم و رحمت الله.

شورای علمای شیعه افغانستان

۱۴ اسد ۱۴۰۱ برابر با هفتم محرم الحرام ۱۴۰۱

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *