تلاش اشرف‌غنی برای تبرئه‌اش از بحران بوجود آمده در افغانستان

دفاع دوباره محمد اشرف‌غنی از چرایی و چگونگی سقوط جمهوریت، اشرف غنی در یک مصاحبه با CNN که از یکسالگی حکومت سرپرست به نشر رسیده می‌گوید بخاطر افغانستان را ترک کرد که جانش در خطر بود.

بگفته وی، ارگ برایش مصئون نبود و به یکی از آشپزهای ارگ ۱۰۰ هزار دالر پیشنهاد شده بود تا در بدل آن او را مسموم کنند، محمد اشرف‌غنی؛ رئیس‌جمهور پیشین گفت:

“بخاطری افغانستان را ترک کردم که به طالبان و حامیان آنان یکبار دیگر مسرت تحقیر کردن رئیس‌جمهور افغانستان را ندهم.”

اشرف‌غنی در ادامه توافقنامه دوحه را نیز فاجعه‌بار خواند و گفت، در این توافق همه اصول یک مذاکره نقض شده و دارای کاستی‌های بسیاری بود.

او در بخشی از این مصاحبه، انگشت انتقاد را به سوی امریکا نشانه رفت و گفت، فشارها و تهدیدها سبب شد که او دستور آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را صادر کند، محمد اشرف‌غنی؛ رئیس‌جمهور پیشین افزود:

“باید این توافقنامه مشروط می‌بود، اما نه‌تنها شرایط مندرج در این توافقنامه عملی نشد، بلکه شریک ما، ایالات متحده به صفت تطبیق کنندۀ توافقنامۀ طالبان بر ما مبدل شد. با قطع کمک‌ها و هرگونه فشاری که متصور است، ما را تهدید کرد تا بیش از ۵ هزار مجرمین خطرناک را رها کنیم.”

با اینحال، همزمان با یکسالگی حکومت، خروج عجولانه نیروهای امریکایی از این کشور نیز بار دیگر انتقاد برانگیز شده است.

جک کین، جنرال ارشد بازنشسته ارتش امریکا بتازگی گفته، با خروج از افغانستان، امریکا خود را در وضعیتی پیش از ۱۱ سپتامبر قرار داده است.

بگفته وی، امریکا دو دهه در افغانستان ماند تا خطر تروریزم متوجه مردم امریکا نشود، اما حالا به‌همان نقطه اول برگشته‌ است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *