دو دستگی اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر تمدید معافیت سفر سران کابل

دو دستگی اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل بر سر تمدید معافیت سفر سران کابل!

روسیه و چین بار دیگر خواستار تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام حکومت سرپرست شدند، امریکا اما می‌گوید، به دلیل عملی نشدن توافقنامه دوحه، معافیت‌ها باید از تعداد افراد کاسته شود و تنها شش تن از سران کابل حق سفر به دوحه را داشته باشند.

چین و روسیه با پیشنهاد امریکا مخالفت کرده و گفته باید اجازه سفر به ۱۳ مقام حکومتی داده شود، حد اقل به مسکو، بیجینگ و کشورهای منطقه، باورها این است که چین می‌خواهد زمان بیشتری بخرد تا شناخت خوبتری از حاکمان کابل داشته باشد، البته در کنار تضاد منافع با امریکا در مسائل افغانستان!

قطر که حالا به کانال ارتباطی میان کابل و کشورهای غربی تبدیل شده گفته اگر بداند که تعامل جهان با سران کابل به نفع مردم افغانستان نیست دست از میانجیگری می‌کشد.

هشداری که اگر از سوی حکومت سرپرست جدی گرفته نشود، روی تعامل کابل با جهان سایه خواهد افکند.

در میان هفت مقامی که معافیت سفر آنها تمدید نخواهد شد، ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر حکومت و سرپرست وزیران عدلیه و امر به معروف نیز شامل‌اند، آنچه که کارشناسان می گویند.

کابل تاکنون در مورد معافیت و عدم معافیت مقام های حکومتی واکنش نشان نداده و ما هم موفق نشدیم دیدگاه حکومت سرپرست را در این مورد داشته باشیم.

وزارت خارجه اما دو ماه پیش و با وضع ممنوعیت سفر بر دو مقام حکومتی گفته بود این اقدامات کار را به جایی نمیبرد و امریکا نباید به سیاست فشار متوصل شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *