ارگ، مدت زمان کار پارلمان‌را تمدید کرد

ریاست جمهوری، زمان کار مجلس نمایندگان را تا اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه، تمدید کرد

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” دفتر مطبوعاتی ارگ دیروز با صدور اعلامیه ای، تداوم کار مجلس نمایندگان را در مطابقت به احکام صریح قانون اساسی دانسته و گفته که قوای ثلاثه باید فعالیت مستمر داشته باشند

ارگ ریاست جمهوری گفته که مشکلات تخنیکی و مالی، و تهدیدات جدی و حاد امنیتی، انتخابات پارلمانی را با موانع زیاد روبرو کرده است و این انتخابات مطابق جدول زمانبندی در قانون برگزار نشد.

 “ضرورت اصلاحات لازم در نظام انتخاباتی” از دیگر موانع برگزاری انتخابات است که تاهنوز سران حکومت وحدت ملی در باره ساختارآن به توافق نهایی نرسیده اند. گفته می شود که از جمله موانع اصلی تمویل این پروسه ملی از سوی خارجی ها، عدم توافق سران حکومت در باره کمیسیون اصلاحات نظامی انتخاباتی است که تاهنوز در مورد تعیین رئیس آن توافق نشده است.

اقای اشرف غنی حالا با صدور بیانیه ای، ادامه کار مجلس را تایید کرده و گفته که در مطابقت با رویه قضایی در موارد قبلی و نظریات ستره محکمه، با تمدید کار مجلس موافقت می کند. در این اعلامیه تصریح شده که شورای ملی افغانستان به حیث نهاد قانون گذاری و یکی از ارگانهای تمثیل کننده حاکمیت ملی، تا زمان اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه، به کار خود ادامه خواهد داد. در بند دوم آن نیز آمده که حکومت متعهد است تا از طریق مراجع مسئول ظرف یک ماه دیگر، تاریخ برگزاری انتخابات را تعیین و تقویم انتخاباتی را اعلان نماید.

با اینحال، امید واری چندانی به برگزاری انتخابات پارلمانی دیده نمی شود و با وجود گفته ها و وعده ها، مشکلات تخنیکی و مالی و تهدیدات جدی و حاد امنیتی همچنان به قوت خود باقیست.

مطابق با ماده ۸۳ قانون اساسی، دوره کارى ولسى جرگه به تاریخ اول سرطان سال پنجم، بعد ازاعلان نتایج انتخابات به پایان مى رسد و شوراى جدید به کار آغاز مى نماید. براساس این بند، انتخابات ولسى جرگه، باید درخلال ۳۰ الى ۶۰ روز قبل از پایان دوره ولسى جرگه برگزارگردد.

این موعد فردا پایان میآبد اما هنوز تقویم انتخاباتی اعلام نشده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *