سازمان‌ملل حمایت مالی و تخنیکی‌اش را از انتخابات پارلمانی، مشروط ساخت

سازمان ملل تنها در صورت عملی شدن اصلاحات انتخاباتی، از روند برگزاری انتخابات حمایت مالی و تخنیکی می‌کند. معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان در دیدار با رییس اجرایی حکومت گفته، تنها انجام اصلاحات بنیادین در نهادهای انتخاباتی، می‌تواند اعتماد مردم افغانستان به این پروسه را بازگرداند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” در این دیدار که روز گذشته در قصر سپیدار برگزار شد، دو طرف در مورد تقلب و بحران انتخابات سال گذشته، اصلاحات بنیادین انتخاباتی و چگونگی عملی شدن آن گفتگو کردند.

تداماچی یاماموتو معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سیاسی در افغانستان در این دیدار گفته، ملل متحد بر اساس درس‌های که از انتخابات ۹۳ و ماجرای تقلب انتخاباتی در آن گرفته، یک طرح پشنهادی را برای چگونگی آوردن اصلاحات انتخاباتی با حکومت وحدت ملی در میان می‌گذارد. وى افزوده که بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل، مسئله اصلاحات انتخاباتی خواست همه مردم افغانستان است و آنان بدون انجام اصلاحات و تامین شفافیت، نمی‌توانند به روند انتخابات اعتماد کنند.

این مقام سازمان ملل همچنین گفته که مسئله حساب دهی در قبال تقلب انتخاباتی یکی از موارد مهم و اساسی است که سازمان ملل بر جدی گرفته شدن آن تاکید قاطعانه دارد و باور دارد که این مسئله یکی از ضمانت های مهم برای جلب اعتماد مردم افغانستان و خلق ضمانت برای شفافیت در انتخابات است.

او افزوده که تعهد سازمان ملل در حمایت از دموکراسی و انتخابات در افغانستان یک اصل است؛ اما پیش شرط حمایت مالی و تخنیکی سازمان ملل از روند انتخابات آینده، عملی شدن اصلاحات بنیادین انتخاباتی است.

رییس اجرایی حکومت ضمن استقبال از این موضع سازمان ملل در قبال انتخابات گفته، اصلاحات انتخاباتی یکی از اصل‌های اساسی توافقنامه حکومت وحدت ملی است و عملی شدن آن برای من و مردم افغانستان  مساله الزامی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *