سقوط قندز عامل سقوط رونق شیرخان بندر

سقوط شهر قندز بدست طالبان، بر عواید شیرخان بندر تاثیر منفی گذاشته است. مسئولان در گمرک شیرخان بندر گفته‌اند، درگیری در قندز باعث شد که روند صادرات و واردات از این بندر برای مدتی متوقف شود و درحال حاضر هم این روند به حالت عادی برنگشته است.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “جنگ در قندز علاوه برخسارات دیگر، امور تجارت و ترانزیت در این ولایت را نیز متاثر ساخته. شیرخان بندر، از بنادر مهم ترانزیتی کشور در ولایت قندز و راه ارتباطی افغانستان با تاجکستان و کشورهای آسیای میانه، به شکل جدی از این جنگ متاثر شده و عواید آن به شدت کاهش یافته است.

به گفته شهاب الدین باور رییس گمرک شیرخان بندر، پس از سقوط قندز به دست طالبان، روند صادرات و واردات در این بندر برای چند روز متوقف شده و پل دوستی که برفراز دریای آمو قرار دارد، از سوی سربازان مرزی تاجکستان برای یک هفته مسدود شده بود. او گفت: شیرخان بندر حدود یکماه واردات و صادرات نداشته که درهفته‌های اخیر تا حدودی وضعیت بهترشده، هرچند هنوزهم در سطح بسیار پایینی این کار انجام می‌شود. رییس گمرک شیرخان بندر افزوده که قبل از جنگ قندز روزانه تا یکصد محموله صادراتی و۱۰ محموله وارداتی داشته‌اند، اما حالا این رقم به ۱۵ محموله صادراتی و دو محموله وارداتی کاهش یافته. او گفت: عواید ماه میزان شیرخان بندر هشت میلیون و ۴۰۰ هزار افغانی بوده درحالی که قبل از سقوط قندز ماهانه تا ۶۵ میلیون افغانی عاید داشته‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *