جمعی از مسافرین تازه ربوده شده رها شدند

شاهراه کابل – کندهار که در سال های گذشته بیشتر شاهد حملات مخالفان مسلح دولت، موجودیت دزدان مسلح و ماین گذاری ها بوده است اما در ماه های اخیر اختطاف مسافرین توسط گروه های مسلح ناشناس در این مسیر، نگرانی جدی را به وجود آورده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” در تازه ترین مورد ۱۶ تن از مسافرین که از کابل بطرف کندهار در حرکت بودند صبح  دیروز شنبه در منطقه نورک ولایت زابل توسط افراد مسلح ناشناس از موتر پائین آورده شده و اختطاف شدند.

اما وزارت داخله افغانستان می گوید که از این جمله ۹ تن آنان در نتیجه تلاش نیروهای امنیتی و سران قومی رها گردیده و کوشش ها برای رهایی افراد باقی مانده نیز جریان دارد.

صدیقی صدیقی سخنگوی این وزارت روز یک شنبه در کابل گفت که برای تامین امنیت شاهراه کابل – کندهار تلاش های جدی ادامه دارد:

” ما از روز گذشته به این سو تلاش کرده ایم که کار کنیم و ۹ نفر شان را رها کنیم و تلاش ما همچنان ادامه دارد تا ۷ تن باقی مانده را نیز رها بکنیم ما بعد از حوادث را که اتفاق افتاد ما از تمام امکانات خود کار گرفتیم افزایش پوسته ها، گزمه ها، تغییر تدابیر امنیتی در هر ولایت تغییرات حتی در نیرو های امنیتی خود ایجاد کردیم و همکاری میان پولیس و اردوی ملی افغانستان را افزایش داده ایم. “

پیش از این نیز در شاهراه کابل – کندهار شماری از مسافرین اختطاف شده اند، نزدیک به دوهفته پیش هفت تن مسافرین هزاره که از سوی داعش ربوده شده بودند سر بریده شدند.

در همین حال سی و یک مسافر، حدود هشت ماه پیش هنگام سفر در مسیر شاهراه کابل – کندهار در ولسوالی شاجوی ولایت زابل از سوی افراد مسلح ناشناس ربوده شدند که پس از چند ماه دوباره رها گردیدند.

در این حال مقامات محلی ولایت زابل دلیل نا امنی ها در شاهراه کابل کندهار به خصوص در ولایت زابل را کمبود تشکیل نیروهای امنیتی عنوان میکنند.

عطاالله جان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل در مورد به رادیو آزادی گفت:

” تشکیل پولیس ملی و محلی زابل که در شاهراه های عمومی موظف هستند کافی نبوده و نمیتوانند در جا های که نیاز است پوسته های بیشتر ایجاد کنند. به حکومت مرکزی بار ها پیشنهاد نموده ایم تا تعداد پولیس محلی، ملی را برای ولایت ما افزایش دهد چون با افزایش نیرو های امنیتی ما میتوانیم شاهراه های عمومی را امن ساخته و مناطق که در دست دشمن است نیز امن سازیم. “

این در حالیست که نزدیک به دو هفته پیش هزاران تن با راه اندازی تظاهرات بی سابقه پیشنهادات شان را در رابطه به تامین امنیت شاهراه ها و حفظ جان افراد ملکی به حکومت ارایه کرده و خواستند تا مسوولیت شان را در خصوص تامین امنیت مردم ادا کند.

حکومت نیز تاکید نمود که برای تامین امنیت شاهراه های کشور بخصوص شاهراه کابل کندهار از تمامی امکانات که در اختیار نیروهای امنیتی کشور قرار دارد استفاده خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *