پس لرزه های سقوط جنگنده روسی از مسکو تا استانبول و سازمان ملل

کاری از خبر رسانی اسلامی بلال نیوز

شلیک دیروز (سه شنبه) نظامیان ترکی به یک فروند جنگنده سوخو ۲۴ جمعی یگان عملیاتی ضد تروریستی روسیه در سوریه که گزارش شده دو خلبان آن کشته شده اند، ناگهان به خبر اول جهان تبدیل شد و واکنش های بسیاری را برانگیخت و حتی سازمان ملل از احتمال تبدیل این واقعه به یک بحران خبر داد.
فوری ترین واکنش از جانب «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه صورت گرفت که گفت: ساقط کردن جنگنده روسیه توسط ترکیه پیامدهای جدی در روابط با ما با این کشور خواهد داشت و همدستان تروریست ها از پشت خنجر زدند.
پوتین در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در سوچی روسیه افزود: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می رود و حادثه کنونی با ضربه ای ارتباط دارد که همدستان تروریست ها از پشت به ما زدند.
وی افزود: نظامیان ما با فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم هستند و من این حادثه را نمی توانم جز از پشت خنجر زدن توصیف کنم.
وزارت خارجه روسیه نیز برنامه نشست وزیران خارجه دو کشور در قالب «شورای راهبردی» دو جانبه را لغو و همچنین شهروندان روس را از سفر به ترکیه منع کرد.
«سرگئی لاوروف»این تصمیم را اعلام کرد.
لاوروف با اعلام اینکه احتمال وقوع حمله تروریستی در ترکیه کمتر از مصر نیست از شهروندان روسی خواسه از سفر به این کشور خودداری کنند.
سقوط یک هواپیمای مسافری روسیه بر فراز شبه جزیره سینا در مصر هنگام پرواز برگشت از شرم الشیخ به سن پترزبورگ بر اثر بمب گذاری تروریستی در ماه گذشته سبب مرگ ۲۲۴ گردشگر روسی شد.
دوما عصر امروز خواستار لغو پروازهای هوایی بین ترکیه و سوریه شده بود.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با حساس خواندن شرایط کنونی، برگزاری یک نشست فوق العاده از نمایندگان کشورهای عضو این پیمان را در بروکسل برای بررسی مساله سقوط هواپیمای روسی خواستار شده است.
وزارت خارجه ترکیه هم در پی سرنگونی هواپیمای جنگی روس در امتداد مرز ترکیه با سوریه و واکنش خشم آلود مسکو به این حادثه، سفیران و نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس را برای توضیح و توجیه این اقدام فراخواند.
ارتش ترکیه اعلام کرده است که پیش از هدف قرار دادن هواپیمای روسیه، بارها به آن درباره نقض حریم هوایی ترکیه هشدار داده شده بود.
این درحالیست که روسیه نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب می کند.
«احمد داووداوغلو» نخست وزیر ترکیه امروز گفت که این کشور حق نشان دادن واکنش در صورت نقض حریم هوایی به رغم هشدارهای مکرر را دارد.
نخست وزیر ترکیه گفت: جهان باید بداند که ترکیه به هر اقدام ضروری برای تضمین امنیت خود دست خواهد زد.
رئیس اتحادیه اروپا نیز در پی این واقعه خواستار آرامش طرف های درگیر به دنبال حادثه سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه شد.
«دونالد تاسک» در توییتی اعلام کرد: در این شرایط خطرناک پس از سرنگون شدن جنگنده روسیه در مرز ترکیه- سوریه، لازم است همگان آرامش خود را حفظ کنند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپانیز ضمن اعلام اینکه «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در این باره مذاکره کرده، گفت: لازم است از تشدید تنش ها جلوگیری به عمل آید.
کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که با دقت نظاره گر تحولات مربوط به سرنگونی جنگنده روسیه است و می خواهد بداند که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است.
این نخستین باری است که از دهه ۱۹۵۰ یک هواپیمای روس یا اتحاد جماهیر شوروی توسط یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، سرنگون می شود.
وزارت دفاع روسیه با تایید این مطلب که هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با ترکیه در لاذقیه، متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام کرد: این جنگنده روسی در ارتفاع ۶ هزار متری و بدون ورود به حریم هوایی ترکیه، پرواز می کرده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می کند هواپیمای روسی در حالی که وارد حریم هوایی ترکیه نشده، هدف قرار گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها دو خلبان جنگنده ساقط شده که با استفاده از چتر نجات، بیرون پریده بودند با شلیک تروریست های مسلح ضد سوری قبل از فرود کشته شدند.
ترکیه و روسیه از حدود دو ماه پیش و آغاز بمباران مواضع تروریست های ضد سوری توسط جنگنده های روسیه روابط پرتنشی داشته اند و مسکو درخواست های مکرر آنکارا برای قطع این عملیات را که با همکاری نظامی دمشق صورت می گیرد، رد کرده است.
نیروی هوا فضای روسیه در جریان ۵۶ روز عملیات ضد تروریستی با همکاری ارتش سوریه تاکنون نزدیک به شش هزار مقر و پایگاه تروریست ها به ویژه داعش را در این کشور نابود کرده است.
آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه، قطر و عربستان با همکاری رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت «بشار اسد» برنامه جذب و اعزام تروریست های افراطی را از سراسر جهان به سوریه و همچنین سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش آغاز کردند. براساس تازه ترین گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه ۳۰ هزار تروریست از ۱۰۰ کشور در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *