گزارش‌های تازه از جنگ در ولسوالی سنگین تاکنون

اوضاع امنیتی در هلمند درحال وخیم تر شدن بوده است

گزارش ها از ولایت هلمند در جنوب کشور حاکی از آن است که مخالفین مسلح درحال کامل کردن سناریوی تصرف ولسوالی استراتژیک سنگین هستند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “میرزا خان رحیمی والی هلمند پافشاری کرده است که کنترل ناحیه در دست دولت است اما معاون او گفته که سنگین به دست طالبان افتاده.  در همین حال وزارت دفاع کشور هم خبر سقوط سنگین را رد کرده است.

طالبان به رسانه ها گفته که بیشتر شهر را در اختیار گرفته و ساختمان اصلی اداری در کنترل آنهاست.

نبرد در ولسوالی سنگین حدود یک سال پس از پایان عملیات نیروهای رزمی بریتانیا در منطقه روی می دهد. ۴۵۰ سرباز بریتانیایی در دوره استقرار در هلمند کشته شدند که بیشترین این کشته ها در سنگین بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد که آمار کشته های نیروهای امنیتی افغانستان در انی جنگ خیلب بالاست اما رقم مشخصی را ذکر نکرده است.

دیروز دوشنبه صبح به نظر می رسید که ماموران پلیس و سربازان در داخل فرماندهی پولیس سنگین هنوز مشغول مقاومت هستند.

محمد داوود فرمانده پلیس سنگین به بی بی سی گفت که طالبان کاملا راه تماس ستاد پلیس با باقی ولایت را قطع کرده و ذخیره آذوقه و مهمات ماموران زیاد نیست.

او گفت:‌ “ما دو روز گذشته را در داخل ستاد پلیس تحت محاصره بوده ایم.”

“هیچ کس نمی تواند بیرون برود چون ایست های بازرسی در طول جاده نابود شده. جاده های بین این ولسوالی و لشکرگاه و سایر محلات بسته شده. شماری کشته و زخمی هم اینجا داریم. در دو روز گذشته نبردها خیلی سنگین بوده.”

آقای داوود افزود که در یک ماه اخیر ۳۶۵ سرباز در آنجا زخمی یا کشته شده اند.

همزمان گزارش ها حاکی از پیشروی طالبان در ولسوالی گرشک در مجاورت این ناحیه است.

آسوشیتدپرس به نقل از محمد کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند گزارش داد که “حدود ۶۵ درصد” هلمند اکنون تحت کنترل طالبان است.

طالبان در ماه سپتامبر به طور موقت کنترل قندوز را به دست گرفت که یکی از بزرگترین پیروزی های آن در ۱۴ سال اخیر بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *