تلاش چهارجانبه برای احیای گفتگو ها با طالبان

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید در صورت حاضرشدن گروه طالبان به گفت‌گوهای صلح شماری از این گروه‌ها از طریق گفت‌گو شماری از راه‌های دیگر به صلح خواهند پیوست.

به “گزارش شبکه تلویزیونی تمدن “رییس جمهور غنی که پس از چاشت امروز پنج‌شنبه(۱۰ جدی) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد به خبرنگاران گفت که قرار است نماینده‌گان کشورهای افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در اسلام‌آباد نشستی را برگزار کنند.

رییس جمهور افغانستان گفت هدف از نشست این است که هرچه زود یک نقشۀ راه برای صلح پایدار برابر شود ولی با خاطر رسیدن به صلح پایدار اول باید ابعاد جنگ واضح شود.

دیده می‌شود که به تمام بی‌اعتمادی‌ها نسبت به عمل‌کرد پاکستان، رییس جمهور غنی یک‌بار دیگر در شرایط نیمه‌اعتماد به عمل‌کرد صادقانۀ پاکستان امیدوار شده‌است.

به گفتۀ آقای غنی آمدن رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل یک گام بزرگ بود و در گفت‌گوهای دوجانبه و چندجانبه کسی که می‌پذیرد صلح در چارچوب سیاسی ارایه شود و کسی که نمی‌پذیرد مطرح شد و آنانی که نمی‌پذیرند برای‌شان جایی نیست. او گفت حکومت منتظر اقدامات بعدی پاکستان است و آنان وعدۀ خود را به جا کرده یک پیام واضح را در این مورد دادند.

او در مورد این پرسش که طالبان چندین گروه اند و این موضوع در گفت‌گوهای صلح چگونه به بحث گرفته می‌شود گفت:” معلوم‌دار است که گروه‌های مختلف طالبان وجود دارد نه یک گروه واحد. بنا بر این ضرورت است مد نظر قرار بگیرد. بعضی از این گروه‌ها از این طریق به صلح خواهد پیوستند، بعضی از طریق دیگر، همه این دروازه‌ها جز چارچوبی‌ست که نقشۀ راه را فراهم خواهد کرد”.

غنی افزود که طالبان از دوگزینۀ تروریزم یا صلح یکی را باید انتخاب کنند، چون گزینۀ دیگری وجود ندارد و قدمی که برداشته شده این است که در چارچوب این هم‌کاری‌های چهارجانبه به تروریزم جای تحمل نیست و در مورد استعمال قوای مشروع در برابر گروه‌هایی که صلح را قبول نکنند، روی نکات عملی میکانیزم‌های مشخص موافقه شده‌است.

این در حالی‌ست که چهار روز پیش راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان یک‌بار دیگر به کابل آمد و در مورد ازسرگیری گفت‌گوهای صلح با طالبان با رهبران حکومت وحدت ملی صحبت کرد.

رییس جمهور غنی گفت در مرحلۀ اول نشست میان چهار کشور از افغانستان حکمت خلیل کرزی، معیین امور سیاسی وزارت امور خارجه و معیین سیاسی وزارت خارجۀ پاکستان و از امریکا و چین نماینده‌گان‌شان حضور خواهند یافت.

با این حال پس از حدود شش ماه یک‌بار دیگر پاکستان ظاهرا آماده شده تا طالبان را با حکومت افغانستان به میز مذاکره بکشاند اما نگرانی‌هایی از چگونه‌گی سرنوشت این گفت‌گوها نیز وجود دارد.

در نخستین دور رسمی این گفت‌گوها پس از تشکیل حکومت وحدت ملی رییس جمهور غنی گفته بود که در این مورد محتاطانه خوش‌بین است و چندروز پس از نشست نماینده‌گان حکومت با طالبان در پاکستان، خبر مرگ ملا عمر همه چیز را برهم زد.

چند روز پیش هم به دنبال توافق بر سر ازسرگیری این گفت‌گوها در نشست قلب آسیا، رییس جمهور غنی یک‌بار دیگر تکرار کرد که به صداقت پاکستان محتاطانه خوش‌بین است؛ پس با درنظرداشت این مورد باید منتظر نتایج بعدی تلاش‌های حکومت افغانستان بود.

One thought on “تلاش چهارجانبه برای احیای گفتگو ها با طالبان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *