اردوغان به هتلر شدن می‌اندیشد

پایگاه اینترنتی جمهوریت، نوشت: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، آلمان دوران هیتلر را نمونه ای خوب برای سیستم ریاستی خواند.

به گزارش (شبکه تلویزیونی تمدن) به نقل از پایگاه اینترنتی جمهوریت، اردوغان در بازگشت از سفر به عربستان طی سخنانی در فرودگاه این مطلب را عنوان کرد.
وی همچنین در مورد دیدار روز پنجشنبه احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه با کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق و مذاکره درباره قانون اساسی و پیشنهاد برای تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی واحد نیز گفت: ما نمونه سیستم ریاستی واحد را در آلمان دوران هیتلر می بینیم و نمونه های دیگری نیز در برخی کشورهای دیگر وجود دارد.
وی افزود: مساله مهم این است که در مرحله عمل در سیستم ریاستی، ساختاری که موجب نارضایتی مردم باشد وجود نداشته باشد؛ نمی توان گفت که سیستم ریاستی نیز بطور بسیار کامل موفق خواهد بود ولی در مقایسه با سیستم های پارلمانی موجود، سیستم های ریاستی موفق تر هستند و در بخش عمده کشورهای پیشرفته این سیستم وجود دارد.
مساله تغییر سیستم پارلمانی موجود ترکیه به سیستم ریاستی از سال های قبل از سوی مسوولان حزب عدالت و توسعه به زبان آورده می شود.
احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه پس از آخرین انتخابات عمومی در ترکیه و پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه، خواست مجدد این حزب برای تغییر قانون اساسی و جایگزینی سیستم ریاستی به جای سیستم پارلمانی را بیان کرد و در این راستا اولین دیدار خود را با کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق در روزهای گذشته انجام داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *