تاجیکستان به دهه‌ی سیاه بر می‌گردد

گروه بین المللی بحران هشدار داده که سیاست های حکومت فعلی تاجیکستان به نارضایتی در این کشور دامن زده و زمینه ی بازگشت به درگیریها و منازعات گذشته را فراهم کرده است.
به “گزارش شبکه تلویزیونی تمدن “این سازمان در گزارش تازه خود که به نشر رسانیده با انتقاد از سرکوب مذهبیان و مخالفان سیاسی در تاجیکستان تاکید کرده است که بی ثباتی در این کشور روزافزون است.
در این گزارش آمده است: ” حمایت روسیه از تاجیکستان از عناصر مهم امنیت منطقه ای است، اما نگرانی مسکو در مورد مخالفت داخلی با رحمان رو به افزایش است. اتحادیه اروپا و امریکا توان اندکی در تاثیر گذاشتن بر دولت تاجیکستان دارند، ولی آنها به علاوه روسیه و قدرتهای دیگر باید در مورد جهتگیریهای مخاطره آمیز آقای رحمان، خطر از کار افتادن حکومت و احتمال پا گرفتن افراط گرایان اسلامی گوش به زنگ باشند”.
این سازمان با انتقاد از سرکوب مخالفان سیاسی در تاجیکستان گفته است که کنار زدن حزب نهضت اسلامی از ساختار سیاسی و بی توجهی به توافقات صلح سال ۱۹۹۷ که منجر به تقسیم ۳۰ درصدی قدرت با مخالفان شده بود، یکبار دیگر مشکلات گذشته را زنده خواهد کرد.
در این گزارش به پیوستن گلمراد حلیم اف، فرمانده نیروی ویژه پولیس تاجیکستان به داعش هم اشاره شده و به گفته گروه بحران؛ این رویداد دودستگی در دستگاه امنیتی تاجیکستان را برملا کرده و آقای رحمان اعتماد خود به ماموران را از دست داده است.
گروه بحران از جامعه بین المللی خواسته که حفظ ثبات در تاجیکستان را در اولویت قرار بدهد، مانع سرکوب سیاسی شود و به انتقال مسالمت آمیز قدرت در سال ۲۰۲۰، زمانی که دوره ریاست امامعلی رحمان پایان می یابد، تمرکز کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *