دلایل حمایت پاکستان از مخالفین مسلح در سخنانِ خلیل‌زاد

افزایش فشارهای سیاسی امریکا بر پاکستان پس از آن مطرح شد که شماری از ناظران و تحلیلگران افغان اظهار عقیده نمودند که گویا کشورهای مقتدر مانند امریکا می توانند پاکستان را وادار سازند که در پیروزی گفتگو های صلح افغانستان همکاری مثبت نماید.

اما زلمی خلیل زاد مشاور مرکز ستراتیژیک و مطالعات بین المللی امریکا و سابق سفیر و نماینده این کشور در سازمان ملل متحد، دیروز در صحبتی با رسانه ها گفت، او شاهد فشارهای مکرر سیاسی و اقتصادی امریکا بر اسلام آباد بوده، اما به گفته وی پاکستان با در نظر داشت منافع کشورش به این فشار ها تن نمی دهد.

وی گفت:

“بغضی اوقات برخی کشور ها برای دفاع از منفعت خود حاضر استند که یک قیمت زیادی را بپردازند و گپ کشورهای بزرگ را قبول نکنند. بلی، چیزی را که امریکا تاکنون نکرده، این است که علیه پاکستان اعلان جنگ کند که اگر پاکستان مشوره امریکا را قبول نکند، اما فشار های سیاسی و اقتصادی بالای آن کشور وارد شده ولی همهء آنها ناکام بودند.”

زلمی خلیل زاد که قبلاً سفیر امریکا در کابل نیز بود، پذیرفت که پاکستان نفع خود را در هرج و مرج افغانستان می بیند و این را دلیلی برای عدم همکاری اسلام آباد در تأمین صلح افغانستان دانست.

وی گفت:

“در قسمت افغانستان، پاکستان تا حال به فکر من، بر اساس یک نظریۀ غلط از طالبان طرفداری می کند، تا افغانستان را زیر نفوذ خود بیآورد و یا افغانستان را در هرج و مرج نگاه کند. اسلام آباد در مشکلات افغانستان برای خود فایده میبیند.”

آقای خلیل زاد تأکید کرد، در این ارتباط تنها تلاش های امریکا نه، بلکه سعی و کوشش کشور های مقتدر منطقه مانند چین که بر پاکستان نفوذ دارد، نیز باید در پیروزی پروسه گفتگوهای صلح نقش بازی کنند.

همزمان با این هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در یک نشست خبری در شهر پیکینگ پایتخت این کشور گفت، چین آماده است تا زمینۀ مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان را فراهم نماید.

از سوی دیگر، ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در دیدارش با مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که ایالات متحده تلاش دارد تا مذاکرات صلح افغانستان به نتایج مثبت بی انجامد و ادامه همکاری کشورش به افغانستان را، یکبار دیگر وعده داد.

نشست چهار جانبه در مورد صلح افغانستان روز دوشنبه در اسلام آباد به شرکت نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار گردید و در این اجلاس فیصله شد که نشست بعدی روز دوشنبه آینده در کابل روی خط مشی صلح و مسئولیت های نماینده گان کشور های عضو، برگزار شود.

هر چند در مورد نتایج این گفتگو ها خوشبینی های وجود دارند، اما با در نظر داشت وعده خلافی های پاکستان در گفتگو های گذشته، این بار چشم امید به سوی امریکا و چین است تا در نظارت از وعده های اسلام آباد، باید نقشی را بازی کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *