لست مکتب‌های خیالی روی میز رئیس جمهور

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف کشور از تهیه فهرست مکاتب خیالی در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد، این فهرست به ریاست جمهوری فرستاده شده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونهی تمدن “آقای بلخی می‌گوید که در حال حاضر نیر تعداد از مکاتب خیالی در تشکیلات وزارت معارف وجود دارد.

به گفته او، وزارت معارف ارزیابی خود را در مورد موجودیت مکاتب خیالی انجام داده و نتیجه آن، با ریاست جمهوری در میان گذاشته شده است.

پیشتر گزارش‌های به نشر رسیدند که ده‌ها مکاتب خیالی در سراسر کشور وجود دارد. براساس گزارش‌ها، بودجه این مکاتب در جیب بعضی از افراد ریخته شده است.

پس از آن، ریاست جمهوری هیأتی را برای بررسی موجودیت مکاتب خیالی در کشور موظف کرد. هنوز این هیأت نتایج تحقیقات خود را ارائه نکرده است.

اما وزیر معارف دیروز حین امضای قرارداد اعمار ساختمان ۲۵ باب مکتب با موسسه یو ان او پی اس در کابل گفت، برای جلوگیری از آن اقدامات روی دست است.

او افزود، در سال‌های گذشته بعضی از مکاتب که ساختمان آن تکمیل نشده یا ۳۰ درصد کارش تمام شده، بودجه آن  به طور مکمل از سوی دولت پرداخته شده است.

از سوی دیگر، پیشتر گزارش شد که حدود ۵۵ درصد معلمان در سراسر افغانستان واجد شرایط نیستند. براساس معلومات ارائه شده، افراد سهیم در قدرت سیاسی در افغانستان، در گزینش معلمان در این کشور نقش مهم دارند.

گفته شده که اکنون ده درصد معلمان زیر صنف ۱۲، ۴۶ درصد صنف چهارده، ۳۳ درصد دارای مدرک ۱۴، ۱۱ درصد لیسانس و دو درصد ماستر هستند.

فساد اداری از مشکلات عمده در وزارت معارف و نهادهای دیگر دولتی عنوان می‌شود. سران حکومت اطمینان داده‌ که مبارزه با فساد در اولویت کاری شان قرار دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *