فنلند صدها مهاجر افغانی‌را به‌خانه بر می‌گرداند

سفارت فنلند در کابل اعلام کرد که کشورش با دولت افغانستان برای بازگشت مهاجران این کشور که درخواست پناهندگی شان رد می شود، توافقنامه امضا می کند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “در خبرنامه این سفارت آمده است، فنلند تلاش دارد توافقنامه ای را با حکومت افغانستان امضا کند تا بر اساس آن، پناهجویان افغان را که واجد شرایط پناهندگى نیستند، اخراج کنند.

بر اساس خبرنامه، در سال ٢٠١۵ میلادى ۵٢٠٠ افغان وارد فنلند شده اند.

این درحالی است که پیرکو هامالان، معاون وزیر خارجه فنلند به تاریخ دوم حوت ماه روان در سفر دو روزه وارد کابل شد و در مورد بازگشت پناهجویان افغان، با مقام‌هاى دولتی گفتگو کرد.

قبل از این سایولى نینیسته، رییس جمهور فنلد گفته بود، تنها درخواست پناهندگی افغان های که زیر تهدید قرار دارد پذیرفته خواهد شد و افرادیکه بخاطر زندگی بهتر یا مشکل اقتصادی به این کشور آمده بودند، اخراج می‌شوند.

در همین حال، در خبرنامه سفارت فنلند در کابل آمده است، مذاکرات میان فلند و افغانستان در این زمینه تا فصل بهار ادامه خواهد داشت.

درخبرنامه اظهار امیدوارى شده که هرچه سریعتر، به یک توافقنامه دربارۀ بازگشت مهاجران افغان از فنلد دست یافته شود.

با این حال، اسلام الدین جرئت، سخنگوى وزارت مهاجران و عودت کنندگان می‌گوید که روى یک توافقنامه میان افغانستان و فنلد در مورد پناهجویان افغان کار جریان دارد.

وى افزوده که حکومت افغانستان، تلاش دارد تا توافقنامه اى را ترتیب دهد که حقوق پناهجویان افغان نقض نشود و از مزایاى کنوانسیون مهاجرت مستفید شوند.

در سال ٢٠١۵ حدود ٢۵٠ هزار افغان به کشورهاى اروپایى رفته اند که از این جمله ۵٢٠٠ تن در فنلد درخواست پناهندگى داده و درخواست ۴٠٠٠ تن آنان پذیرفته شده است.

گفتنی است که در حال حاضر شش میلیون مهاجر افغان در ٧۵ کشور جهان به سر می‌برند که بیشتر آنها در پاکستان و ایران هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *