چهارصد فرد معتاد به زندگی عادی برگشتند

افزایش بیکاری، رد مرز شدن شمار زیاد از مهاجرین افغان از کشور های همسایه، دسترسی آسان به مواد مخدر و مشکلات روانی از عواملی اعتیاد به مواد مخدر عنوان می شود.

به اساس آمار های رسمی شمار معتادین مواد مخدر در سراسر کشور به ۳٫۵ میلیون تن می رسد. که در این میان هفت صد تا هشت صد هزار آن را زنان و یک میلیون آن را اطفال تشکیل می دهد.

داکتر ناصر شریفی رئیس کاهش تقاضای وزارت مبارزه با مواد مخدر روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این وزارت می خواهد ظرفیت تداوی معتادین را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

در همین حال مرکز ۱۵۰۰ بستر تداوی و بازتوانی معتادین مواد مخدر می گوید این مرکز ۴۰۰ تن از مریضان معتاد را بعد از صحت یاب شدن به شکل گروپی در سه کتگوری مرخص کرده است.

دوکتور واحد الله کوشان معاون این مرکز روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

” مریضانی که آنها می خواستند که زمینه کاری برایشان مساعد شود آنها را به شکل داوطلبانه به وزارت کار و امور اجتماعی معرفی نمودیم. کتگوری دوم مریضانی که در ولایات بودند آنها را به صورت احسن انتقال دادیم به ولایت های شان و مراکز که در ولایات مربوط وزارت های صحت عامه می شود برای آنها مکتوب دادیم تا برنامه های تعقیبی شان را تعقیب نمایند. کتگوری سوم مریضانی که در شهر کابل بود در پروسه تداوی فامیل ها و اقارب شان را از طریق تلفون پیدا کردیم و کارمند های ساحوی ما آنها را به فامیل های شان وصل سازند. “

داکتران این مرکز می گویند پروسه تداوی هر بیمار مدت ۴۵ روز بوده که شامل سم زدایی و احیای مجدد می شود.

در همین حال شماری از معتادین که در این شفاخانه بستر هستند می گویند از توهین های مردم به ستوه آمده و آنها را وادار کرده تا خود را به شکل داوطلبانه بستر سازند.

محمد عارف یکی از مریضان داخل بستر است که ۴۲ روز از مدت تداوی اش می گذرد، در صحبت با رادیو آزادی دلیل ترک اعتیادش را چنین گفت:

” پسرک کوچکم در کنارم نزدیک صندلی آمد نشست و ازم پرسید، پدر جان دوباره مواد استفاده می کنی من از تو خیلی ناراحت هستم. من هم در جواب برایش گفتم بلی او دوباره گفت، اگر مواد مخدر چیزی خوب است پس من هم از این به بعد از آن استفاده می کنم. گفتم پسرکم دل من را میکفانی. او گفت، من هم از مواد مخدر استفاده میکنم تا دل تو هم بکفد. این گفته یی او باعث شد تا به کمپ فنکس داوطلبانه خود را بستر کنم. “

عبدالرشید از باشنده گان شهر کابل یکی دیگر از مریضان داخل بستر است می گوید، اشخاص معتاد در اجتماع جا نداشته حتا خانواده های شان هم از آنها فرار می کند.

در همین حال وزارت کار و امور اجتماعی می گوید این وزارت تاکنون ۵۷ تن از معتادین صحت یاب را به مرکز آموزش های فنی و حرفوی امید که در چوکات این وزارت کار می کند معرفی کرده اند.

علی افتخاری مسئول مرکز آموزش های فنی و حرفوی امید گفت:

” اشخاص معرفی شده را در قالب ۱۰ حرفه این ها را آموزش میدهیم که این حرفه ها شامل خیاطی، نجاری، بخش ترمیم پرزه جات موتر، ایر کندیشن سازی، یخچال سازی، نلدوانی، بخش آموزش کمپیوتر و آموزش لسان انگلیسی بوده که سواد آموزی و تدریس ثقافت اسلامی نیز مشمول این برنامه میباشد. و بعد از ختم آموزش تلاش داریم تا این ها را به مارکیت کار وصل بسازیم. “

سید جواد یکی از کسانی است که از مرکز معتادین مرخص شده و حالا به شکل داوطلبانه به این مرکز جهت یادگیری حرفه معرفی شده است در صحبت با رادیو آزادی گفت:

” در مدت ده روز کار های برق را بیشتر را یاد گرفته ام و تصمیم گرفتیم خوب ادامه دهم، می خواهم دکان بگیرم به خانواده ام خدمت کنم، چون حالا کار برق را یاد گرفته ام دیگر به مواد مخدر دست نمی زنم و کارم را ادامه می دهم. “

حسین یکی دیگر از کسانی که در این مرکز مصروف آموزش حرفه است کارکرد های این این گونه مراکز را برای بهبود وضعیت معتادین مفید میداند.

شرف الدین عظیمی یکی از روانشناسان می گوید برای این که این مریضان دوباره به مواد مخدر رو نیاورند در کنار آموزش حرفه از نظر روانی آنها را تقویت نمایند:

” اولین کار این است که اینها خود را یک بیمار و یا مجرم فکر نکرده و این حس فکری شان باید از بین برود، دوم به این ها اعتماد به نفس داده شود، سوم برای این ها باید یاد داده شود که در مشکلات زندگی به راه حل رو بیاورند، چهارم برای این ها یاد داده شود که اهداف چیست و زندگی از این ها چی می خواهد. “

مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید همین اکنون در سراسر کشور ۱۷۰ مرکز صحی جهت تداوی معتادین وجود داشته و ظرفیت تداوی سالانه این وزارت به بیست و نه هزار مریض می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *