حزب اسلامی خواهان سهیم شدن در قدرت شد

در حالی که هم اکنون شورای عالی صلح کشور، مشغول گفتگوهای صلح با نمایندگانی از حزب اسلامی شاخه حکمتیار می باشند که هفته قبل وارد کابل شدند.

براساس گفته های برخی مقامات آگاه از این گفتگوها، نمایندگان این حزب به دنبال سهم گیری در برخی نهادهای مدنی و امنیتی در قبال توافق صلح می باشند.

یک مقام دولت افغانستان که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با رادیو آزادی اروپا گفت “در این مرحله، حزب اسلامی حکمتیار می خواهد با سهم گیری در نهادهای مدنی و امنیتی شریک دولت افغانستان در قدرت باشد.”

این مقام افزود که در حال حاضر مقامات دولت افغانستان در حال استماع و ارزیابی عملی بودن خواسته های آنان می باشند، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

گفتنی است که پس از پایان چهارمین نشست گروه همکاری های چهارجانبه برای مذاکرات صلح دولت افغانستان و درخواست این گروه از تمامی گروه های شورشی برای پیوستن به مذاکرات صلح، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اولین گروه شورشی بود که به این درخواست چراغ سبز نشان داد.

اعضای گروه همکاری های چهارجانبه در بیانیه ای مشترک نوشتند “گروه همکاری های چهارجانبه برای مذاکرات صلح دولت افغانستان از تمامی گروه های شورشی از جمله طالبان دعوت می کند تا از طریق نماینده های با صلاحیت خود وارد گفتگوهای صلح رو در رو با دولت افغانستان شوند.”

اعلام آمادگی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برای شرکت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان توسط مقامات کشور استقبال گسترده شد.

مقامات امیدوارند با اعلام آمادگی حزب اسلامی حکمتیار برای شرکت در گفتگوهای صلح، گروه های دیگر شورشی نیز ترغیب شوند تا وارد گفتگوهای مستقیم صلح با دولت شوند.

طالبان اما تاکنون از شرکت در گفتگوهای صلح سر باز زدند و گفته اند که تا زمانی که پیش شرط های آنان از جمله خروج نیروهای خارجی از کشور در نظر گرفته نشده، در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *