ارتش شش هزار نفری داعش در بیست و پنج ولایت کشور

گریگوری کاراسین معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه “پراودا قزاقستان” گفته است که در ۲۵ ولایت افغانستان شش هزار نفر طرفدار داعش وجود دارد.

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر حضور شش هزار نفر طرفدار گروه تروریستی داعش در افغانستان، تعدادی از آن ها را اتباع قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و قفقاز شمالی دانست.

 

گریگوری کاراسین با بیان اینکه تهدیدات ناشی از افغانستان مبالغه آمیز نیست گفت: در افغانستان در ردیف طالبان که به دنبال تحکیم موقعیت در شمال افغانستان است، داعش نیز از اواخر سال ۲۰۱۵ به این طرف به فکر تقویت جای پای خود می باشد.

 

این دیپلمات بلندپایه روس ضمن اشاره به حضور طرفداران داعش در ۲۵ ولایت افغانستان، جلوگیری از نفوذ تروریسم به آسیای مرکزی از دهلیز افغانستان را از طریق گسترش همکاری های روسیه با کشورهای منطقه و اتخاذ اقدامات مربوطه امکان پذیر دانسته است.

 

نگرانی این مسئول وزارت خارجه روسیه از فعالیت داعش در افغانستان در حالی است که چندی قبل ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان نیز از تجمع جنگیان داعش در مناطق هم مزر افغانستان با تاجیکستان خبر داده بود.

 

بیشتر تحلیلگران مسائل منطقه افزایش حضور جانبداران داعش در افغانستان را به آن مرتبط می دانند که بخش قابل توجهی از شبه نظامیان کشورهای شوروی سابق که با طالبان همکاری می کردند، امروز به داعش پیوسته اند.

 

گفته می شود که با سرکوبی داعش در سوریه و عراق، هزاران نفر شبه نظامی این گروه تروریستی در پی پیدا کردن جبهات جدید برای ادامه «جهاد» برامده اند که افغانستان یکی از مناطق جذب به شمار می رود.

 

مسائل امنیت منطقه ای یکی از محورهای اصلی رایزنی های سیاسی بین دوشنبه و مسکو بود که در ۶ آپریل با نظام الدین زاهدی معاون اول وزیر امور خارجه تاجیکستان و اولیگ سیرامالتف معاون وزیر امور خارجه روسیه صورت گرفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *