کری برای رفع بحران سوریه لیبی و یمن به ریاض رفت

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در یک سفر دو روزه به عربستان سعودی رفته است و با مقامات عالی رتبۀ آن کشور گفتگو می‌کند.

این سفر جان کری به عربستان سعودی نخستین توقف وی در آغاز یک هفته دیپلوماسی به هدف ختم منازعات در لیبیا، سوریه و یمن است.

وزیر خارجه امریکا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، ولیعهد، معاون ولیعهد و وزیر خارجۀ این کشور ملاقات می‌کند.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا ناوقت روز یکشنبه به ویانا می‌رود تا در آنجا بطور مشترک با پاولو جینتلونا(Paolo Gentilona) وزیر خارجۀ ایتالیا گفتگوهای مشترک گروپی را در مورد لیبیا میزبانی کند. بعد هم جان کری یکجا با سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه گفتگوها در مورد سوریه را میزبانی خواهد کرد.

جان کری قبل از آنکه بسوی آسیا برای ملاقات با رئیس جمهور امریکا بارک اوباما به ویتنام برود، به بروکسل خواهد رفت تا در اجلاس وزرای خارجۀ کشورهای عضو پیمان ناتو اشتراک کند.

این در حالیست که فعالان سوریایی می‌گویند، همزمان با مسافرت جان کری وزیر خارجۀ امریکا به عربستان سعودی، روز شنبه شورشیان گروه دولت اسلامی یک شفاخانه را در شهرغربی دیرالزور (Deir al-Zour) تصرف کردند.

در اثر این حمله حدود ۳۵ تن از پرسونل نیروهای طرفدار رژیم سوریه و حداقل ۲۴ شورشی کشته شده‌اند. شورشیان گروه دولت اسلامی همچنان تعدادی از پرسونل این شفاخانه را به گروگان گرفته اند.

نهاد نظارت از حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است می‌گوید، بعد از جنگ‌های شدیدی که ساعت‌ها دوام کرد، نیروهای سوریایی شفاخانه را دوباره تصرف کردند، اما در مورد سرنوشت گروگان‌ها اطلاعی در دست نیست.

کمیتۀ مشارکت ملی که یک شبکۀ مخالفان رژیم سوریه است، می‌گوید، شورشیان گروه دولت اسلامی همچنان یک سیلوی حبوبات و لیله های پوهنتون را اشغال کرده‌اند.

دیرالزور(Deir al-Zour) یک منطقۀ غنی از نفت است و مسیر حیاتی اکمالاتی شهر رقه (Raqqa) به شمار می‌رود که یک مرکز مستحکم شورشیان محسوب می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *