جرگه صلح، عرض اندام کرد

جریان سیاسی جدیدی زیر نام«جرگۀ صلح» با حضور شماری از چهره‌های سیاسی و نماینده‌گان احزاب سیاسی در افغانستان اعلام موجودیت کرد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این جرگه امروز پنج‌شنبه(۳ سرطان) با حضور مولوی عطاءالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح، محمد عمر داوودزی عضو شورای حراست و ثبات، انورالحق احدی رییس جبهۀ ملی نوین افغانستان و شماری از چهره‌های دیگر اعلام موجودیت کرد.

اعضای جرگۀ صلح می‌گویند هدف‌شان میان‌جی‌گری میان حکومت وحدت ملی و طالبان است تا بتوانند زمینۀ رو در رو قرارگرفتن حکومت و طالبان را در چارچوب گفت‌گوهای بین‌الافغانی مساعد نمایند.

عمر داوودزی وزیر داخلۀ پیشین در این نشست یک‌بار دیگر از عمل‌کرد حکومت وحدت ملی با پاکستان در پیوند به قضیۀ صلح افغانستان انتقاد کرد.

او گفت که دوسال پیش به حکومت پیش‌نهاد کردند نسخه‌یی را که آزمایش می‌کنند ده سال آنان آزمایش کردند نتیجه نداد و نباید به خاطر تامین صلح از راه پاکستان پیش رفت.

به گفتۀ او پاکستان اهدافی دارد که روند صلح را بسته می‌سازد و تا آن اهداف برآورده نگردد، پاکستان هیچ وقت در روند صلح افغانستان را هم‌کاری نخواهد کرد.

عمر داوودزی در زمان حکومت پیشین که هیچ دست‌آورد قابل ملاحظه‌یی در زمینۀ صلح نداشت به عنوان سفیر افغانستان در پاکستان و وزیر امور داخله کار کرده بود.

آقای داوودزی گفت در زمان آنان طالبان آدرس مشخص نداشتند و به همین دلیل حکومت به اسلام‌آباد روی می‌آورد اما اکنون آنان در قطر ویا در داخل و خارج افغانستان آدرس مشخص دارند و باید به گونۀ مستقیم همرای‌شان صحبت شود.

انورالحق احدی نیز در این نشست تاکید کرد که حل معضل افغانستان از طریق جنگ امکان‌پذیر نیست و باید فورمول صلح به میان آید.

او نیز خاطرنشان ساخت که باید گفت‌گو به گونۀ مستقیم با طالبان صورت گیرد و حکومت افغانستان و جامعۀ بین‌المللی در این زمینه هم‌کاری نمایند.

جرگۀ زیر نام صلح در حالی اعلام موجودیت می‌کند که در ۱۵سال گذشته تلاش‌ها برای پیوستن گروه طالبان به صلح هیچ نتیجه‌یی را در پی نداشته‌است.

از سویی، جرگۀ صلح از گفت‌گوی مستقیم با طالبان سخن می‌گوید ولی حکومت افغانستان باور دارد طالبان زیر هدایت مستقیم پاکستان قرار دارند.

برخی از آگاهان سیاسی هم پیش از این بارها گفته‌اند تا زمانی که پاکستان به طالبان اجازه ندهد این گروه نمی‌توانند با حکومت به میز مذاکره بنشینند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *