دورنمای تاریک گفت وگو های صلح

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهوری می گوید که هر چهار کشور عضو گروه همکاری های چهارجانبه برای صلح افغانستان هم اکنون هیچ برنامه ای برای برگزاری نشست خود ندارند.

لازم به ذکر است که این گروه تاکنون ۵ مرتبه نشست هایی را در کابل و اسلام آباد برگزار کردند تا نقشه راهی برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان بیابند، که اما طالبان پس از پنجمین نشست این گروه از شرکت در گفتگو با دولت افغانستان سر باز زد.

آقای چخانسوری در گفتگو با آسوشیتد پرس گفت “اعضای گروه در حال حاضر هیچ برنامه ای ندارند که یکدیگر را به زودی ملاقات کنند.”

وی همچنین افزود “این در حالیست که افغانستان همچنان از فعالیت گروه های تروریستی که از پاکستان فعالیت می کنند و در پاکستان پایگاه دارند زجر می کشد.”

در همین حال یک مقام ارشد پاکستانی و آشنا با پروسه صلح افغانستان که نخواست نامش فاش شود نیز در گفتگو با آسوشیتد پرس ضمن تایید سخنان آقای چخانسوری گفته است گفتگوهای صلح میان طالبان و دولت کابل قرار نیست که به این زودی ها از سرگرفته شود. طالبان و دولت افغانستان هر دو تمایل به از سرگیری مذاکرات را ندارند.

گفتنی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور پس از به قدرت رسیدن وعده صلح را داد و فورا با اسلام آباد وارد گفتگو شد تا هر چه سریعتر به جنگ در کشور خاتمه دهد.

اما پس از چندین حمله مرگبار انتحاری در کابل و سایر نقاط کشور، آقای غنی گفتگو با مقامات پاکستانی را قطع کرد و از مقامات این کشور خواست تا هر چه سریعتر به حمایت شان از طالبان و متحدین طالبان یعنی شبکه حقانی خاتمه دهد.

آقای غنی همچنین در جریان نشست سران ناتو در ورسای لهستان گفت “ابتکارات افغانستان با همکاری های همسایگان در حال نتیجه دادن است و تنها استثنا پاکستان است، زیرا این کشور برخوردی تبعیض آمیز با این تروریستان دارد و آنها را به بد و خوب جدا می کند.”

وزارت خارجه پاکستان نیز در پاسخ به سخنان آقای غنی این گفته های وی را ناامید کننده عنوان کرد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت “واقعا ناامید کننده است که مقامات افغانستان همچنان بیانیه هایی خصمانه علیه پاکستان می دهند و پاکستان را مقصر تمامی ناکامی ها در افغانستان می دانند. با این حال، پاکستان به تلاش هایش ادامه می دهد تا صلح و ثبات را به افغانستان بیاورد.”

نفیس زکریا همچنین افزود “پاکستان نیز از افغانستان توقع دارد تا با مدیریت درست مناطق مرزی اش با پاکستان در امر مبارزه با تروریزم همکاری نماید و به گروه های ضد پاکستانی مانند تحریک طالبانی پاکستان پناهگاه ندهد.”

وی همچنین گفت که پاکستان و افغانستان به همکاری نزدیک با یکدیگر بیشتر از بازی تقصیر نیازمند هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *