ارزش پول افغانی با متوقف ساختن چلش کلدار بالا رفت

جنرال عبدالرزاق اچکزی، قوماندان امنیه قندهار دریک حرکت معقول چلند روپیه پاکستانی درقندهار را منع کرد و شماری هم به استقبال این تصمیم روپیه پاکستانی را آتش زدند که این حرکت ثبات نسبی افغانی را در بازار های تبادله ارز با خود داشت.

خان محمد باز، رئیس اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل گفته است که دو روز قبل یک دالر به ۶۹ افغانی مبادله  می شد اما دیروز به ۶۸ افغانی بود و امروز به ۶۶ افغانی مبادله می شود .

وی افزود که مردم ولایات جنوب وجنوب شرق کشور به ندای قوماندان امنیه قندهار مبنی بر متوقف ساختن چلش پول  پاکستانی، لبیک گفتند  ودر داد وستد شان از پول افغانی استفاده کردند و این امر باعث بلند رفتن بهای پول افغانی شد.

اما کارشناسان اقتصادی می گویند که پایین آمدن یا بالا رفتن ارزش پولی نمی‌تواند که تغییر بنیادی در اقتصاد کشور وارد کند؛ بل زمانی که افزایش تولید ارزش پول را بالا ببرد، به سود کشور است.

از سوی دیگر سید مسعود، استاد دانشگاه کابل گفت که استفاده نشدن کلدار پاکستانی در داخل کشور، حتا می تواند به یکبارگی اقتصاد پاکستان را با بحران مواجه کند.

هرگاه مقامات دولتی و نهادهای مسوول بخواهند از حرکت معقول که در قندهار صورت گرفت حمایت کنند مسلماً افغانی در بازار های ارز افغانی از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد، زیرا ثبات اقتصادی پیوند نزدیک و سازنده با ثبات سیاسی دارد و این چنین اقدام ها میتواند درثبات افغانی که مسلماً بی اثر درثبات اقتصادی نیست موثر واقع شود.

شماری از شهروندان مرکز و ولایات کشور از این اقدام مردم و نیز فراخوان قوماندان امنیه قندهار استقبال کردند وازهمه  مردم کشور خواستند تا با پیروی از این اقدام  سبب هویت بخشی بیشتر به واحد پولی کشور ما بیفزایند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *