نشستِ روز دوم ناتو نیز به امنیت و ثبات افغانستان اختصاص یافت

وزیران خارجۀ ناتو و شرکای بین‌المللی‌شان امروز در مورد امنیت و ثبات افغانستان بحث می‌کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” بحث در مورد افغانستان در حالی انجام می‌شود که جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا وضعیت درین کشور را هنوز هم پُر تنش خواند.

آقای کری که در یک نشست خبری ناوقت شام گذشته در بروکسل پایتخت بلجیم صحبت می‌کرد در مورد دیدار امروز بیشتر گفت:

 

کری: وضعیت در افغانستان هنوز هم پُر تنش است.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو هم در روز نخست اجلاس دو روزه به خبرنگاران گفت که با آقای ربانی و نیز جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع و اسماعیل اراماز نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان در مورد پیشرفت‌های امنیتی و روند اصلاحات حکومت بحث خواهند کرد.

بحث امروز در چوکات مأموریت حمایت قاطع انجام می‎شود، مأموریتی که اوایل سال ۲۰۱۵ در افغانستان با هدف آموزش، مشوره و کمک با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان آغاز شد و در حال حاضر نزدیک به ۱۳هزار سرباز بین‌المللی در چارچوب آن فعالیت دارند.

 

ینس ستولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو

ستولتنبرگ همچنان گفت که ناتو تعهد قوی خود نسبت به امنیت افغانستان را تجدید خواهد کرد، اشارۀ او به تعهداتی بود که در جلسۀ سران ناتو در وارسا در مورد افغانستان سپرده شد.

سران ناتو در هشتم و نهم ماه جولای امسال در شهر وارسا پایتخت پولند روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان توافق کرده بودند، ادامۀ مأموریت حمایت قاطع فراتر از سال ۲۰۱۶، ادامۀ حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ و همچنین مشارکت سیاسی درازمدت با حکومت افغانستان.

این نشست در حالی انجام می‌شود که افغانستان با افزایش تحرکات شورشیان رو به روست.

ستولتنبرگ هم پذیرفت که خشونت‌ها ادامه خواهد یافت ولی ناتو افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *