تنش کابل با اسلام آباد روی حرف و عمل

در حالیکه اسلام آباد یک بار دیگر روی تعهد پاکستان به برقراری صلح در افغانستان تأکید کرده و گفته‌است برقراری ثبات در افغانستان اولویت عمدۀ این کشور است، اعضای شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند، حرف‌ها و شعارهای خوب درد افغانستان را دوا کرده نمی‌تواند و پاکستان باید گام‌های صادقانه در این زمینه بردارد.

بعد از آنکه سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان بار دیگر روی تعهد کشورش به برقراری صلح در افغانستان تأکید کرد، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید جانب پاکستانی اغلباً برای صلح و بهبود وضع امنیتی افغانستان ابراز آمادگی نموده‌است ولی فاصلۀ میان حرف و عمل پاکستان وجود دارد.

“بارها زعمای پاکستان این شعار را رسماً و علناً داده‌اند که صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در پاکستان است، ولی اگر بپرسیم که آیا همان توجۀ که حکومت پاکستان در تأمین صلح و ثبات پاکستان به خرچ می‌دهد به همان پیمانه در افغانستان هم به خرچ می‌دهند؟ یقیناً نه! حرف خوب، شعار خوب و گفتار خوب درد را دوا نمی‌کند. درد را عمل خوب دوا می‌کند و ما بالای عمل حساب می‌کنیم.”

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و روابط خارجی صدراعظم پاکستان به روز شنبه در مصاحبه با رادیو مشال رادیو آزادی گفته بود، برقراری صلح در افغانستان اولویت عمدۀ اسلام آباد است.

وی افزود:
“در حالیکه ما آنچه را که باید بکنیم انجام خواهیم داد ولی، تا زمانی که تلاش برای ایجاد شرایط صلح آمیز از راه دیالوگ و مصالحه صورت نگیرد، شورش‌ها به طور اتوماتیک در افغانستان خاتمه نخواهد یافت. پس ما آماده هستیم تا حدی که می‌توانیم کمک کنیم. فکر می‌کنم جامعه بین‌المللی و ادارۀ جدید ایالات متحده اهمیت این مذاکرات و پروسه سیاسی را در حالی درک خواهند کرد که ما تلاش‌ها برای تحت کنترول در آوردن گسترش شورش‎ها را در آنجا، شدت بخشیم.”

آقای عزیز همچنان گفت، جلوگیری از جای پا یافتن داعش در افغانستان نیز از اولویت‎های عمده کشورش می‌باشد.

قابل ذکر است که اظهارات تازه حکومت پاکستان در مورد برقراری ثبات در افغانستان فقط چند روز بعد از آن صورت می‌گیرد که مشاور شورای امنیت ملی افغانستان مسئولیت حمله خونین کندهار را که در آن یازده تن به شمول پنج دیپلومات امارات متحده عربی کشته شدند به دوش طالبان گذاشته و گفت شواهد نشان می‌دهند که این حمله به همکاری دشمنان خارجی افغانستان طرح شده‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *